Ilmoitukset ja kampanjat

Poikkeusajan vinkki 40: Miten käyttää poikkeusajan vinkkejä jos ei ole poikkeusaika?

Tämä on nyt Poikeusajan vinkki 40. Sarja päättyy tällä nimellä tähän. Kun kirjastot aukeavat 1. kesäkuuta, on monesta poikkeusajan vinkistä myös normaaliaikaan apua. Vinkkejä on monista eri teemoista - sopisivatko ne myös aineistonäyttelyiden ideoiksi? Jos kirjastosta löytyy fyysistä aineistoa noista aiheista, voi näyttelyä rikastuttaa myös antamalla vinkkejä verkkolähteisiin. Monesti niissä on uudempaa tietoa kuin hyllyssä olevissa kirjoissa.

Poikkeusajan vinkeissä on käytetty hyväksi vapaata verkkoa sekä  Kirjastot.fi-ympäristön palveluja, joista erityisesti Makupalat.fi tarjoaa verkon lähteitä asiasanoilla, teemoilla, kirjastoluokituksen mukaan ja kokoelmina. Kannattaa käyttää tiedonhaussa!

Esillä ovat olleet myös Kirjasampo.fi ja sen lasten- ja nuortenkirjallisuuden osa Sivupiiri. Sieltä löytyy valmiita kirjahyllyjä, artikkeleja ja hakutapoja, joista voi olla hyötyä kirjallisuusvinkkejä etsittäessä. Kannattaa muistaa, että kun liittää hakuunsa termin "gutenberg" saa esiin verkossa käytettävissä olevaa vapaata aineistoa.

Musiikkikirjastot.fi, Kysy kirjastonhoitajalta -vastaukset ja Kirjastokaista.fi:n videot auttavat myös normiarjessa. Kysy kirjastonhoitajalta oli poikkeusaikana asiakkaille tärkeä palvelu: kun oma kirjasto oli kiinni ja henkilökunta jopa lomautettuna, vastasivat kollegat ympäri Suomen kysymyksiin kysyjän kotipaikasta riippumatta.

Myös Finna.fi:n käyttötavat voivat olla moninaiset oli aika kuin aika. Kuvahaulla löytyy vapaasti käytettäviä kuvia vaikkapa markkinointiin tai muisteluhetkiin, käytettävissä on karttoja ja asiakirjoja sekä museoiden kokoelmien aarteita.

Erityistä huomiota vinkeissä on saanut Elonet - eli Kavi.finna.fi, jonka elokuvatarjonnasta on moneksi - saa vapaasti levittää ja näyttää kirjastossa.

Jos et ole Poikkeusajan vinkkisarjaa seurannut, availe itseäsi kiinnostavia aiheita. Saatat törmätä hilpeisiin tai viimeistä tietoa tarjoaviin Ylen ohjelmiin, joita Areena Audion lisäksi löytyy myös Elävästä arkistosta artikkelein, radio- ja tv-ohjelmin.

Juuri nyt toivotan kaikille hyvää kesää poikkeusajan osalta. Ehkäpä on aika siirtyä Yleisten kirjastojen digihankkeen tiimoilta ihan vaan "Verkkovinkkeihin" kun lomat on loikoiltu. Tapaamisiin verkossa ja kasvokkain :)

Kaikki poikkeusajan vinkit löydät täältä.

Pieni punainen mökki.

Organisaatio