Ilmoitukset ja kampanjat

Poikkeusajan vinkki 30: Iskelmä - suomalaisten tunteiden tulkki - tietoa ja tunnelmointia

Korkeakulttuuri, rahvaan tavat - mikä on arvokasta? Iskelmä oli pitkään aihe, jota ei käsitelty yliopistoissa ja sen soittaminen oli radiossa harkinnan asia. Tällä kertaa vinkissä muutamia tiedonlähteitä, mutta kannattaa katsoa myös yliopistojen tutkielmatietokantoja. Nyt iskelmää tutkitaan ja tekijöitä haastatellaan. Mukana on myös tunnelmointia iskelmän kulta-ajalta pitkien elokuvien muodossa.

Suomalaisten musiikkimausta. Tilastokeskus: Pop, iskelmä ja rock – älämölö, örinä ja räminä: pidetty ja torjuttu musiikki Suomessa

Kysy kirjastonhoitajalta: hakutulos kysymyksistä ja vastauksista hakusanalla "iskelmät"

Sananvapauteen.fi: "Hyvät iskelmät ovat vähintään yhtä hyviä kuin se jänismusiikki, jota kouluissamme yleisesti harrastetaan"

Yle Areena: Suomi on suomalainen Jakso 9: Musiikki

Yle Elävä arkisto, artikkeli ja runsaasti videoita: Iskelmä-Suomen tarina on salattujen tunteiden historiaa

Yle: Tahroja parketilla – vai miten se meni? Testaa, tunnetko Suomi-klassikoiden lyriikat!

Musiikin tietokilpailusarjaYle Areena Audio: Poppikoulu

Turun yliopisto, progradu: Jutta Ala-äijälä: Iskelmätytöt : Naiset toimijoina suomalaisessa iskelmämusiikissa 1955–1965

Tiedot musiikin tekijöistä, esittäjistä ja levytyksistä Yleisradion äänilevytietokannassa: Fono.fi

Iskelmää koskevaa kirjallisuutta vapaasti käytettävissä Musiikkiarkisto.fi/oa

Veikko Tiitto: Satumaa - Suomalaisen iskelmän historia

Makupalat.fi: luokka Kevyt musiikki

Haku Youtubesta termillä "iskelmä"

Musiikin tiedonlähteitä, hakutapoja ja laajasti artikkeleja populaarimusiikista ym. Musiikkikirjastot.fi

Kavi.finna.fi: Ville Salminen: Toivelauluja (1961)

Kavi.finna.fi: Valentin Vaala: Nuoruus vauhdissa (1961)

Aikaisemmat poikkeusajan vinkit löydät täältä.

Toivelauluja-elokuvan mainosjuliste

Kuva: Kavi.finna.fi, Toivelauluja-elokuva