Ilmoitukset ja kampanjat

Poikkeusajan vinkki 20: Kirjastot polkaisivat nopeasti uusia palveluja, mistä saatiin taitoja?

Kirjastoissa ympäri Suomen on luotu muutamassa viikossa monenlaisia keinoja palvella verkossa. Mistä taidot videointeihin, podcasteihin ja chat-digitukeen. Verkkotaitojen kehittäminen on jatkuvaa itsensä kehittämistä, johon alueellista ja valtakunnalista kehittämistehtävää hoitavat kirjastot luovat lähi- ja etäoppimisen keinoja. Uusien välineiden hyödyntäminen on alalla yleistä. Mitä on kehitetty - siitä saa kuvaa ensimmäisistä linkeistä. Mukana myös muutama vinkki sivuille, joista löytyy monille hyödyllisiä reittejä etäoppimiseen ja verkon palveluiden ideointiin.

AKE Pirkanmaa-Keski-Suomi blogissa eri puolilla Suomea ja maailmaa nopeasti pystyyn laitetuista uusista palveluista : Kirjastopalvelut muuntautuvat nopeammin kuin virus

Kirjastopalvelujen ketteryys näkyy myös pienehköjen kirjastojen toiminnassa. Tästä esimerkkinä Kurikan kirjaston Youtube-kanava.

Kannattaa kurkata kirjastojen sivuja - livelähetyksiä pukkaa ja tapahtumia osataan tehdä myös verkkoon.

Uusien palvelujen kehittämisessä tarvittavien taitojen kehittämiseksi on monia kanavia. Tässä muutama kaikille avoin, josta löytyy hyödyllistä muillekin kuin kirjastoissa työskenteleville.

AKE Tampere sivut Akepike.fi

AKE PiKe:n koulutusvideot Youtubessa

AKE Lahti sivut: Kirjastoklubi

AKE Oulu: Kirjastossatavataan.fi

Alueellista kehittämistehtävää hoitavien kirjastojen toimintaa voi seurata täältä löytyvissä kanavissa.

Tärkeä uusien taitojen ja tietojen seuraamiseen tarkoitettu, kaikille avoin kanava on Kirjastokaista.fi:n Koulutuskanava.

Etä- ja lähikoulutuksista löytyy tietoa kirjastoalan Koulutuskalenterista

Aikaisemmat poikkeusajan vinkit löydät täältä.

Turun kirjaston verkkosivut satutuntitieto

Kuvakaappaus Turun kaupunginkirjaston verkkosivuilta.

Organisaatio
Yleisten kirjastojen digihanke