Fortbildning och seminarier

Biblioteket berättar - en kurshelhet i berättande för bibliotekspersonal!

Seurattavissa verkossa

Biblioteket berättar - en kurshelhet i berättande för bibliotekspersonal!

Berättande kan ha en läkande och helande kraft. Den som kan berätta fångar människor i alla åldrar. Utveckla ditt berättande och hitta nya sätt att levandegöra fakta och fiktion och skapa empati. Det finns inte något ämne där det inte går att hitta passande berättelser. Det är när vi delar berättelse som vi känner gemenskap och får förståelse för andra. Under kursen går vi in i berättandets underbara värld. Genom olika övningar och metoder får vi verktyg till att öva berättande. Kurserna innehåller berättarteknik, teori och erfarenhetsutbyten.

Kurhelhetens tidtabell:

1. Muntligt berättande - att berätta på biblioteket. Digital föreläsning med Lina Teir, ons 25.8 kl. 14.30-16.00. Lina går igenom grunderna i muntligt berättande

Valbara workshoppar (välj en eller flera)

2. Berätta med barn - Digital workshop med Malin Olkkola, ti 28.9 kl. 14.30-16.00

3. Bibliotekarien berättar - Digital workshop med Ann-Luise Bertell, ti 12.10 kl. 14.30-16.00

4. Biblioteket berättar - Digital workshop med Lina Teir, ons 17.11 kl. 14.30-16.00

5. Att implementera berättande i biblioteket - sammanfattning av kurshelheten med Lina Teir, ons 8.12 kl. 14.30-16. Obligatorisk för alla som deltagit i någon av workshopparna

Anmäla dig senast 20.8 till: https://link.webropol.com/ep/kurshelhet

Du kan anmäla dig till hela kurshelheten eller till vissa delar. Del nr 1 är obligatorisk för alla och kom gärna också på del nr 5 för då sammanfattar föreläsaren kursen, presenterar uppgifter och diskuterar hur de nya kunskaperna och insikterna kan tas in i biblioteksverksamheten.

Utbildningen är kompletterande skolning för bibliotekets personal och hör till den regionala utvecklingsuppgiften. Utbildningen är gratis för deltagarna. Zoomlänken till webbinariet delas till de anmälda några dagar före tillfället.

Kurshelheten görs i samarbete med GLÖD Österbottens Berättarcentrum och AKEpampas.

Välkommen!

Alkaa