Koulutus ja seminaarit

Painetun ja digitaalisen rajalla: näkökulmia kokoelmiin (Pori)

Seurattavissa verkossa

Ennen puhuttiin kirjastoista ihmiskunnan muistina, nyt yhteisönsä olohuoneina ja työpajoina. Muutos on ollut nopea, ja digitaalisuus vaikuttaa lähes kaikilla kokoelmatyön osa-alueilla. Painetun kokoelman rinnalle ovat tulleet e-aineistot, RDA-säännöstön mukainen kuvailu on haastanut MARCin, staattisista kokoelmista on siirrytty kelluviin kokoelmiin. Asiakkaat käyttävät kirjastoja aiempaa omatoimisemmin, ja järjestelmistä voi kaivaa aina vain tarkempaa dataa kokoelmien käytöstä ja asiakkaiden lainaajaprofiileista.

Millä tavoin nämä muutokset näkyvät kirjaston arjessa, kuinka hallittu muutos on ollut ja mihin jatkossa on syytä varautua? Miten toimintaympäristön muutosten pitäisi näkyä kokoelmalinjauksissa ja konkreettisessa kokoelmatyössä, ja onko asioita, joista olisi tarpeen sopia valtakunnallisella tasolla?

Näistä teemoista keskustellaan kokoelmakoulutuspäivässä 10.3. Porissa. Päivän ohjelmaan voi tutustua täällä.

Osittain samansisältöinen koulutus järjestetään Turussa 3.3. Turun koulutuksen tarkemmat tiedot löytyvät täältä. Sekä Turun että Porin koulutuspäivään on mahdollista osallistua myös etänä.

Ilmoittaudu koulutukseen 3.3. mennessä osoitteessa:
Myös etäosallistujien tulee ilmoittautua.

Ilmoittautumisen yhteydessä sinulla on mahdollisuus kertoa, mitkä kokoelma-asiat ovat ajankohtaisia omassa kirjastossasi ja mistä erityisesti toivot keskustelua. Käsittelemme vastaukset anonyymisti.

Kaupunki
Pori