Koulutus ja seminaarit

LAKEPIKE 2 -kehittäjäfestarit 8. – 9.10. ETÄMUODOSSA

Seurattavissa verkossa

Vallitsevasta epävarmasta tilanteesta johtuen LAKEPIKE 2 -kehittäjäfestarit on päätetty siirtää kokonaan etämuotoon. Jo ilmoittautuneet saavat osallistumislinkin sähköpostiin. Molempiin päiviin otetaan 50 etäosallistujaa.

LAKEPIKE -kehittäjäfestarit tulevat taas! Lokakuussa järjestettävä on nyt kaksipäiväinen. Ensimmäisenä päivänä on mahdollisuus tutustua Hämeenlinnan uudistettuun pääkirjastoon virtuaalivierailulla. Toisena päivänä kehitetään yhdessä Emmi Nuorgamin luotsauksessa. Sisällöistä ja pohjustuksista vastaavat Lahden AKE:n ja Akepiken huippuosaajat. Aiheina ovat esimerkiksi pelillinen oppiminen, koronakevään someloikka, sometyön suunnitelmallisuus ja matalan kynnyksen somevinkkaus.

Kehittäjäfestareiden molempiin päiviin mahtuu mukaan 50 henkilöä. Osallistumisessa etusijalla ovat Lahden ja Tampereen AKE-alueiden henkilöstö, mutta päivään voi osallistua kehittämiskirjastoalueiden ulkopuolelta. Festarit järjestetään Teams-alustalla.

LAKEPIKE -kehittäjäfestarit 2
Teams-etäfestarit
8. – 9.10.2020

Ilmoittaudu pe 2.10. mennessä täällä.

Torstai 8.10.

Hämeenlinnan pääkirjaston avataan loppukesästä 2020 kaksi vuotta kestäneen remontin jälkeen. Tilauudistuksessa asiakkaat saavat lisää hiljaisia tiloja, kokous- ja työskentelytiloja, uudet soittohuone-, media- ja studiotilat, näyttelytilat ja kaksi stagea. Remontissa suurin osa kalusteista on uusittu ja lisätty mm. infotauluja ja tekniikkaa. Kirjaston värimaailma on uudistunut, ja muutoksessa on huomioitu mm. akustiikka. Kirjaston käyttömahdollisuuksia laajennetaan omatoimikäytöllä.

Virtuaalivierailun ohjelma

Klo 12.00 – 12.30
– Esittely remontin suunnittelusta ja toteutuksesta
– Unelmien kirjasto – kuinka asiakkaat otettiin mukaan suunnitteluun?

Klo 12.30 – 14.00
– Virtuaalikierros kirjaston tiloissa

Klo 14.00 – 15.30
– Keskustelu kierroksella kuullusta: Mitä opittiin? Millaisia ideoita saatiin omaan työhön?

Perjantai 9.10.

Kehittäjäfestareiden toisena päivänä työpajaillaan etänä. Kuulemme tietoiskuja poikkeusaikana aktivoituneista tai kehittyneistä hyvistä käytänteistä molempien AKE-alueiden kirjastojen osalta. Päivän huipentaa edellisvuoden tapaan Mokailugaala. Päivän fasilitoi somevaikuttaja Emmi Nuorgam.

Ohjelma Teamsissa

Klo 09.00 – 10.00 Virtuaaliset aamukahvit – nappaa kuppi kahvia tai teetä pöydällesi ja tule chattailemaan kollegojen kanssa

Klo 10.00 – 11.30 Somevaikuttaja tiedon välittäjänä ja virikkeitä some-asiakaspalveluun / Emmi Nuorgam

Reagoiva viranomaisviestintä somessa – onko sellaista? Case #faktaakoronasta: somevaikuttajat otettiin Nuorgamin johdolla mukaan Valtioneuvoston koronaviestintään keväällä 2020. Projekti oli tiettävästi ensimmäinen laatuaan koko maailmassa, mitä siitä opittiin?

• Kuka somessa saa viestiä, mitä saa viestiä ja missä kanavassa viestitään?
  • Mitä on informaatiovaikuttaminen ja miten se liittyy kirjastoalaan?
  • Miten olen rohkea, liikkuva ja suunnitelmallinen some-kirjastolainen?
  • Miten some on osa asiakaspalvelua ja mille kohderyhmälle?
  • Innovatiivisia esimerkkejä korona-ajan viestinnästä ja asparatkaisuista

Klo 11.30 – 12.00 Lahden kaupunginkirjaston koronakevään someloikka – Miten palveluja tehtiin verkkoon kirjastojen kiinni ollessa? / Johanna Kalliomaa, kirjastopalvelukoordinaattori ja Jenna Salo, pedagoginen informaatikko, Lahden kaupunginkirjasto

Klo 12.00 – 12.15 Pelillistä oppimista ja lukuintoa etänä – Kouluyhteistyön konseptit kehittyvät Tampereella / Mervi Hietanen, pedagoginen informaatikko ja Elisa Marttinen, kirjastonhoitaja Tampereen kaupunginkirjasto

Klo 12.15 – 13.15 Lounas (omakustanteinen)

Klo 13.15 – 14.00 Työpajatyöskentelyä

Klo 14.00 – 14.15 Matalan kynnyksen somevinkkausta e-komerosta / Mika Kähkönen, kirjastonhoitaja, Imatran kaupunginkirjasto, Monilukutaitoa sanataiteella -hanke

Klo 14.15 – 14.30 Sosiaalisen median suunnitelmallisuus ja uudet kanavat käyttöön Laukaassa – julkinen ja sisäinen viestintä uuteen kuosiin / Urho Heinonen, kirjastovirkailija, Laukaan kunnankirjasto

Klo 14.30 – 14.45 Kahvi (kehittämistehtävää hoitavat kirjastot tarjoavat)

Klo 14.45 – 15.30 Työpajatyöskentelyä

Klo 15.30 – 16.00 Mokailugaala

Tilaisuuden järjestävät yhteistyössä Lahden kaupunginkirjasto ja Tampereen kaupunginkirjasto. Kuvat ja tunnelmat somessa, käytä tunnistetta: #lakepike.

Lisätiedot:

Kirjastopalvelukoordinaattori Hanna Pitkänen, hanna.pitkanen2@lahti.fi, 044 482 6071
Koordinaattori Jarkko Rikkilä, jarkko.rikkila@tampere.fi, 040 800 7828

Teams-etäkoulutus