Koulutus ja seminaarit

Kirjastot ja demokratia -luentosarja: Media ja demokratia

Seurattavissa verkossa

Aluehallintoviraston kirjastotoimi järjestää syksyllä 2021 demokratia-avustuksen tukena viisiosaisen Kirjastot ja demokratia -luentosarjan. Demokratia on kriittinen osa suomalaista yhteiskuntaa ja kirjastoilla on merkittävä rooli demokratian edistämistyössä niin monilukutaitokasvattajana, tiedon tarjoajana kuin myös kaikille avoimena ja puolueettomana tilana.

Luentosarjassa demokratiaa lähestytään yleisestä yksityiseen – aluksi määritellään mitä demokratialla tarkoitetaan ja tarkastellaan sen toteutumista niin Suomessa kuin nykyisessä globaalissa maailmassa. Luennoilla syvennytään lisäksi median ja demokratian suhteeseen, osallistamiseen ja osallisuuteen demokratian toteutumisen näkökulmasta sekä erilaisiin osallistamismenetelmiin ja kansalaisvaikuttamisen muotoihin.

Ti 5.10. kello 9 - 11 Demokratia ja media
- Totuuden jälkeen -kirjan kirjoittajat Jarno Hartikainen ja Olli Seuri: totuuden jälkeinen aika – millaisia ilmiöitä siihen liittyy sekä miten totuuden jälkeinen aika ja kuplaantuminen vaikuttavat demokratiaan?
- Heidi Finnilä: Miten medialukutaidon parantaminen vahvistaa demokratiaa?

Alkaa
Päättyy
Organisaatio
Aluehallintovirasto, kirjastotoimi
Jenna Koistinen
Puhelin
Materiaalit tilaisuuden jälkeen

Luentokerran jälkeen Libopissa julkaistaan luennon aiheeseen liittyvä koulutuskokonaisuus ja oppimistehtäviä syksyn 2021 aikana. Myös luentotallenteet tallennetaan Liboppiin koulutuskokonaisuuden yhteyteen.

Koulutuksen tai seminaarin aihe