Koulutus ja seminaarit

Kirjastot demokratian ja kansanvallan alustoina – PiKe-kehittämiskirjastopäivä

Seurattavissa verkossa

Kevään kohokohta eli PiKe-kehittämiskirjastopäivä lähestyy! Päivässä keskitytään kirjastojen rooliin demokratian ja yhteiskunnallisen vuoropuhelun edistämisessä. Yksi keskusteltavista aiheista liittyy syksyllä 2021 hakuun tuleviin demokratia-avustuksiin. Kirjastoista kansanvallan foorumeita -pilottihankkeen jatkorahoituksen hakemista on tavoitteena alustaa yhteisellä PiKe-kirjastojen keskustelulla. Lisäksi iltapäivällä kuulemme lisää Erätauko-dialogimenetelmästä: Miten sillä voidaan tukea rakentavaa keskustelua kirjastoissa? Pääsemme myös harjoittelemaan menetelmää käytännössä.

Tilaisuuden tiedot

PiKe-kehittämiskirjastopäivä
Tiistaina 13.4.2021
Klo 09.45 – 16.00
Teams

Ilmoittautuminen ja osallistujamäärä

Ilmoittaudu tilaisuuteen 7.4. mennessä täällä. Tilaisuuteen mahtuu 80 osallistujaa. Etusijalla on Pirkanmaan ja Keski-Suomen kehittämiskirjastoalueen henkilöstö.

Ohjelma

Klo 09.45 – 10.00 Mitä tänään opittaisiin? Dialoginen pohjustus päivän teemaan / Niina Salmenkangas, vs. kirjastopalvelujohtaja, Tampereen kaupunginkirjasto & Jarkko Rikkilä, koordinaattori, alueellinen kehittämistehtävä

Klo 10.00 – 10.15 Mitä on odotettavissa syksyn demokratiahankkeiden haussa? / Mika Mustikkamäki, kirjastotoimen ylitarkastaja, LSSAVI

• Mitä tarkoitetaan ”demokratiamiljoonalla” ja miten sitä haetaan?
  • Miten SITRA:n konseptikäsikirja tulee raamittamaan toimintaa?

Klo 10.15 – 11.00 Keskustelua pienryhmissä kumppanuuksista demokratiahankkeissa

• Osallistujat jaetaan pienryhmiin teemojen mukaan

Klo 11.00 – 11.15 Tauko

Klo 11.15 – 12.00 Kirjastoista kansanvallan foorumeita -pilottihanke esittelyssä / Rebekka Pilppula, kirjastopalvelujohtaja, Turun kaupunginkirjasto & Jouni Pääkkölä, kirjastopalvelujohtaja, Oulun kaupunginkirjasto

• Miten pilottihanke on rakentunut ja mitkä kirjastot ovat olleet mukana?
  • Minkälaista keskustelua hankkeessa on virinnyt kirjastojen mahdollisuuksista?
  • Miten kuntavaalien siirto ja poikkeuksellinen aikamme vaikuttaa hankkeeseen?
  • Minkälaisia kokeiluja mukana olevissa kunnissa on tehty ja mitä opittu?

Klo 12.00 – 13.00 Lounastauko

Klo 13.00 – 16.00 Erätauko-dialogimenetelmä haltuun / Laura Arikka, toimitusjohtaja, Erätauko-säätiö

Erätauko-keskustelumenetelmä on uusi tapa käynnistää ja käydä rakentavaa yhteiskunnallista keskustelua – mahdollisuus pysähtyä ja harkita asioita rauhassa. Erätauon avulla voit tuoda eri lähtökohdista tulevia ihmisiä käymään tasavertaista keskustelua ja saat paikalle myös heidät, jotka herkästi jäävät keskusteluiden ulkopuolelle.

• Esittäytyminen ja pieni Erätauko-dialogi, teemana suomalainen keskustelukulttuuri
  • Tauko
  • Mitä äsken tapahtui, mikä Erätauko?
  • Erätauko ja kirjastot, kysymyksiä ja keskustelua
  • Lopetus

Tuleeko tallenne?

Aamupäivän ohjelmasta tuotetaan tallenne, joka on katseltavissa 14 vrk julkaisun jälkeen. Tallenne jaetaan kaikille osallistujille ja lomakkeella voi tilata myös pelkän tallenteen aamupäivästä.

Tilaisuuden järjestää Tampereen kaupunginkirjasto. Tampereen kaupunginkirjastolla on alueellinen kehittämistehtävä Pirkanmaan ja Keski-Suomen alueella. Kuvat ja tunnelmat somessa, käytä tunnistetta: #akepike.

Kysy lisää

Koordinaattori Jarkko Rikkilä