Koulutus ja seminaarit

Kaikkien kirjasto: maksut ja maksuttomuus

Seurattavissa verkossa

Lahden AKEn etäkahveilla keskustellaan vuoden 2022 aikana yhdenvertaisuudesta kirjaston arjessa. Kuinka kirjastojen palveluja voitaisiin vielä paremmin kehittää kaikki asiakasryhmät huomioiden? Miten tuetaan yhdenvertaisuutta ja palvelujen saavutettavuutta myös niille ryhmille, jotka helposti jäävät marginaaliin?

Myöhästymismaksut lukemista edistämässä vai estämässä?

Keskustelu kirjastojen maksuttomuudesta ja maksuista virisi jälleen syksyllä 2021, kun New Yorkin pääkirjasto päätti armahtaa asiakkaiden myöhästymismaksut ja lopettaa niiden perimisen kokonaan. Suomessa myöhästymismaksut ovat lähes poikkeuksetta yhä käytössä ja niiden katsotaan kannustavan kirjaston asiakkaita palauttamaan lainaamansa aineiston ajoissa. Osassa kirjastoja myöhästymismaksuista kertyvä potti on myös merkittävä osa kirjaston budjettia.

Miten siis kävisi, jos myöhästymismaksuista luovuttaisiin myös suomalaisissa kirjastoissa? Pohjois-Pohjanmaalla tästä on jo kokemusta.

Tervetuloa mukaan tammikuun etäkahveille keskustelemaan kirjaston maksuttomuudesta ja maksuista. Etäkahveilla Ylivieskan kirjastojohtaja Tuulevi Borén kertoo, miten Joki-kirjastot päätyivät poistamaan myöhästymismaksut, mitä sen jälkeen tapahtui ja miten he suhtautuvat kirjaston maksuttomuuteen ja maksuihin nyt.

Kohderyhmä ja ilmoittautuminen

Etäkahveille ovat tervetulleita kaikki aiheesta kiinnostuneet kirjastolaiset. Teams-osallistumislinkin sisältävä kalenterikutsu lähetetään kaikkien Lahden AKE-alueen kirjastojen yleisiin sähköpostiosoitteisiin, josta sen voi jakaa eteenpäin oman kirjaston henkilöstölle. Voit myös tilata kalenterikutsun suoraan omaan sähköpostiisi alla olevalla lomakkeella.

Pasi Kangas
mediakasvatuskoordinaattori