Koulutus ja seminaarit

Erätauko-koulutus etänä (päivä 1)

Seurattavissa verkossa

Lahden AKE:n järjestämässä kaksipäiväisessä Erätauko-ohjaajan etäkoulutuksessa (19.5. ja 28.5.2021) tutustutaan siihen, kuinka Erätauon mahdollisuuksia voi hyödyntää etämuodossa, useimmilla kunnilla käytössä olevaa Microsoft Teams -ohjelmaa käyttäen. Oppeja voivat hyödyntää niin erilaisten keskustelutilaisuuksien vetäjät kuin kirjastojen esihenkilöt ja kaikki muut, joille dialogisuus on tärkeää.

Koulutusten sisältö

Erätauko-koulutuksessa osallistujat

• tutustuvat menetelmään,
  • oppivat vetämään Erätauko-keskusteluja kasvotusten ja etänä,
  • suunnittelemaan, kutsumaan ja järjestämään dialogeja omassa toimintaympäristössään sekä
  • ymmärtämään dialogin hyödyt ja tarpeen,
  • löytävät tilanteita, joissa Erätauko-dialogeja voi hyödyntää omassa työssään.

Koulutus on osa Ideoita ja näkökulmia kirjastojen tapahtumiin -koulutuskokonaisuutta, joka toteutetaan vuonna 2021.

Koulutusten ajankohdat ja ilmoittautuminen

Toukokuun kaksipäiväinen etäkoulutus Teamsissa

• Päivä 1: ke 19.5. klo 9.30 – 14.15
  • Päivä 2: pe 28.5. klo 9.30 – 14.15

Ilmoittaudu kaksipäiväseen koulutukseen 14.5. mennessä. Webropol-lomake aukeaa uuteen välilehteen.

Toinen päivä on jatkoa ensimmäiselle. Suosittelemme osallistumista molempina päivinä. Ennen ensimmäistä koulutusta osallistujat saavat pienen etukäteistehtävän.

Etäkoulutus järjestetään Microsoft Teamsissa. Kokouskutsu lähetetään lähempänä tilaisuutta. Koulutukseen tarvitset tietokoneen, johon on kytketty kamera ja mikilliset kuulokkeet, sekä rauhallisen tilan, jossa pystyt osallistumaan etäkeskusteluun.

Koulutusten kohderyhmä

Etä- ja lähikoulutuksiin mahtuu maksimissaan 20 osallistujaa kuhunkin. Jos koulutus tulee täyteen, etusijalla ovat Lahden AKE-alueen (Etelä-Karjala, Kanta-Häme, Kymenlaakso, Päijät-Häme) yleisten kirjastojen työntekijät.

Kouluttaja

Kouluttajana toimii Tarja Eloranta KM Futuresta. KM Future on toiminut Erätauko-ohjaajien kouluttajana yli kahden vuoden ajan. Koulutuksia on järjestetty asiantuntijoille, työyhteisöille, järjestöille ja yrityksille.

Erätauko-menetelmä pähkinänkuoressa

• Uusi tapa käynnistää ja käydä rakentavaa yhteiskunnallista keskustelua – mahdollisuus pysähtyä ja harkita asioita rauhassa.
  • Erätauon avulla voit tuoda eri lähtökohdista tulevia ihmisiä käymään tasavertaista keskustelua ja saat paikalle myös heidät, jotka herkästi jäävät keskusteluiden ulkopuolelle.
  • Keskustelumenetelmä, jota voi käyttää erilaisissa ryhmissä ja organisaatioissa, noin 6 – 25 henkilön ryhmille.
  • Keskustelulla on ohjaaja, joka pitää huolta keskustelun rakentavasta ja tasavertaisesta ilmapiiristä.
  • Tukea keskusteluun saadaan Erätauon Rakentavan keskustelun pelisäännöistä.

Lisätietoa Erätauko.fi-sivustolla. Aukeaa uuteen välilehteen.

Sijainti
Teams-etäkoulutus
Alkaa
Päättyy
Organisaatio
Lahden kaupunginkirjasto, alueellinen kehittämistehtävä
Yhteyshenkilö
Hanna Pitkänen
Puhelin
Maksuton
Materiaalit tilaisuuden jälkeen

Tilaisuutta ei tallenneta. Esitysdiat toimitetaan osallistujille.

Koulutuksen tai seminaarin aihe