Koulutus ja seminaarit

Demokratiahankeinfo 3 (AKE Tampere, AKE Vaasa & LSSAVI)

Seurattavissa verkossa

Demokratiahankeinfojen tavoitteena on välittää hanketietoa, toimia hankeideoinnin tukena sekä jakaa hyviä käytäntöjä ja erilaisia ideoita. Mukana infoissa on vaihtuva kattaus hankeideoita, kokemuksia ja hyviä käytäntöjä sekä kotimaasta että maailmalta. Huippunimien livepuheenvuorot maailmalta antavat inspiraatiota ja esittelevät kirjastojen demokratian edistämiseen liittyvää toimintaa sekä demokratian vahvistamista kirjastojen strategisena tavoitteena.

Osallistuminen tilaisuuksiin ja valmistautuminen ennakkoon

Jokaisessa hankeinfossa käydään läpi osallistujien hankeideoita, kehitetään niitä ja etsitään mahdollisia kumppanuuksia. Tutustu siis ennakkotehtävään ennen hankeinfoon tuloa. Voit liittyä mukaan, vaikka hankeideasi on keskeneräinen ja epätäydellinen. Hankeinfot järjestetään etäyhteydellä Zoomin välityksellä. Tilaisuuksiin voi liittyä ilman ennakkoilmoittautumista. Tilaisuuksien moderoinnista ja sparrauksesta vastaavat Akepampas (AKE Vaasa) ja Akepike (AKE Tampere).

Ennakkolukemistoa

1. Tutustu erityisavustuksen 1.6. julkaistuun hakuohjeeseen täällä
  2. Tutustu Sitran konseptikäsikirjaan lataamalla julkaisu täältä

Valmistele oma demokratiahankeideasi, toimi näin:

1. Miksi juuri tämä hanke on avustuksen arvoinen? Valmistele seuraavien apukysymysten avulla napakka (maksimissaan 2 minuuttia) esitys hankkeestasi. Lataa mallipohja hankeidean (sisältää apukysymykset) esittelyyn täältä

• Mihin hanketta tarvitaan alueellasi?
• Millaisia yhtestyökumppaneita hanke tarvitsee ja mistä näitä tavoittaa?
• Millaisia kohderyhmiä hankkeella on?
• Miten kuvaat hankkeen toimintaympäristöä?
• Millainen hanketeema tukisi oman tai alueesi kirjastojen tavoitteita?
• Mihin kirjastosi strategisiin painopisteisiin hanke liittyy?
• Sopisiko jokin Kirjastoista kansanvallan foorumeita -hankkeista esimerkiksi?

2. Vie hankeideasi napakka otsikko / ehdottajan ja kirjaston nimi Flinga-seinälle

Demokratiahankeinfo 3 (AKE Tampere, AKE Vaasa & LSSAVI)
Ma 13.9 klo 10.00–11.30

Osallistu tilaisuuteen tästä Zoom-linkistä.

Klo 10.00 – 10.15 Inspiraatiota maailmalta: Demokratian edistäminen kirjaston strategisena tavoitteena / Knut Skansen, kirjastonjohtaja, Deichman Bjørvika

Klo 10.15 – 10.30 Yhteinen keskustelu inspiraatiopuheenvuorosta

Klo 10.30 – 10.40 Tervetuloa ja muutama nosto Kirjastoista kansanvallan foorumeita -pilottihankkeista / AKE Tampere & AKE Vaasa

Klo 10.40 – 10.50 Aluehallintoviraston tietoisku demokratiahankkeiden hausta / Mika Mustikkamäki, kirjastotoimen ylitarkastaja, LSSAVI