Koulutus ja seminaarit

Ääniä tulevaisuudesta 2 – musiikin osaaminen muutoksessa

Seurattavissa verkossa

Musiikkiosaaminen ja kirjastojen musiikkipalvelut ovat muutoksessa. Akepiken ja akepampaksen yhteinen oppimispäivä kiteoutuu jälleen musiikkisisältöjen ympärille ja kulkee nimellä Ääniä tulevaisuudesta 2. Päivässä työpajaillaan tulevaisuuden muuttuvien musiikkiosaamistarpeiden parissa. Minkälaisia musiikkipalveluita kirjastot tarjoavat tulevaisuudessa? Minkälaista musiikkiosaamista edellytetään tulevaisuudessa? Minkälaisissa kanavissa musiikkipalveluita tarjotaan? Iltapäivällä kuullaan asiantuntijapuheenvuoroja musiikin tulevaisuudesta sekä tietoiskuja maailmalta ja meiltä.

Ääniä tulevaisuudesta 2 – musiikin osaaminen muutoksessa
Pe 16.4.2021
Klo 08.15 – 16.00

Ilmoittaudu tilaisuuteen 9.4. mennessä täällä.

Oppimistilaisuuteen mahtuu maksimissaan 75 kirjastolaista ja järjestävien AKE-kirjastojen henkilöstö on etusijalla.

Klo 08.15 – 08.30 Virtuaaliset aamukahvit

Klo 08.30 – 11.30 Tiekartta tulevaisuuden musiikkikirjastotyölle

Työpajassa pohditaan kirjastojen tulevaisuuden musiikkiosaamista. Tavoitteena on rakentaa sisällysluetteloa kirjastojen tulevaisuuden musiikkiosaamisen käsikirjalle tai oppaalle. Oppaan kirjoittamista tehdään AKE Vaasa:n ja AKE Tampere:n kanssa yhteistyössä. Tervetuloa siis osallistumaan tulevan työn määrittelyyn, jakamaan ajatuksia ja oppimaan lisää musiikin palveluista tulevaisuuden kirjastoissa.

• Minkälaisia musiikkipalveluita kirjastot tarjoavat tulevaisuudessa?
• Minkälaista musiikkiosaamista edellytetään tulevaisuudessa?
• Minkälaisissa kanavissa musiikkipalveluita tarjotaan?
• Ketkä ovat kirjastojen musiikkiasiakkaita tulevaisuudessa?
• Miten pienet, keskisuuret ja isot kirjastot tuottavat musiikkipalveluita?
• Miten mediamaailman muutos haastaa kirjastojen musiikkiosaamista?

Klo 11.30 – 11.45 Maagisessa paikassa – Musiikkikirjastojen tuntematon tulevaisuus, miten rakenteilla olevat ja tulevat julkaisut täydentävät toisiaan? / Tuomas Pelttari, päätoimittaja, Musiikkikirjastot.fi

Klo 11.45 – 12.00 Keskustelua julkaisujen täydentävistä näkökulmista yhdessä ja yhteenveto

Työpajan fasilitoi Päivi Jokitalo, Kirtekst.

Klo 12.00 – 12.30 Lounas

Klo 12.30 – 13.00 Puhuja ja otsikko tarkentuu myöhemmin.

Klo 13.00 – 13.45 Mihin suuntaan musiikkimaailma kehittyy tulevaisuudessa? / Jukka Haarma, musiikkitoimittaja ja -kirjailija

Klo 13.45 – 14.00 Tauko

Tietoiskut maailmalta ja meiltä

Klo 14.00 – 14.40 Music libraries in Sweden. Is a national strategy possible? Or do we need more international cooperation? / Gunnel Jönsson & Pia Shekhter, Svenska Musikbiblioteksföreningen

Klo 14.40 – 15.20 How Odense Musikbibliotek – one of the biggest music libraries in Denmark works with music in the digital age? / Niels Mark, Teamleder for Odense Musikbbibliotek

Klo 15.20 – 15.30 Tauko

Klo 15.30 – 15.50 Opi musiikin tuntijaksi, taitajaksi, kokijaksi! -projektissa kehitettiin pedagogisia ja toiminnallisia musiikkipalveluita / Arja Niemimaa, projektikoordinaattori, Helsingin kaupunginkirjasto

Klo 15.50 – 16.00 Musiikkia kotimatkalle

Tilaisuuden järjestävät yhteistyössä Tampereen kaupunginkirjasto ja Vaasan kaupunginkirjasto. Kuvat ja tunnelmat somessa, käytä tunnisteita: #akepampas #akepike. Tilaisuus on lähtökohtaisesti kokonaisuus ja aamu- sekä iltapäivän ohjelma kuuluuvat pakettiin.

Koordinaattori Jarkko Rikkilä
040 800 7828 / jarkko.rikkila@tampere.fi