Kohti ekologisesti kestävää Eeposta?

Ympäristötyön tilan lisäksi selvitettiin, miten kirjastoissa suhtaudutaan ekologiseen kestävyyteen ja vaikuttavatko kirjastoissa käytettävät ekologiset toimintatavat kokemukseen työn merkityksellisyydestä. Aineisto kerättiin Webropol-kyselyllä, johon vastasi kolmasosa eeposlaisista.

Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että Eepos-kirjastoissa tehdään ympäristötyötä, mutta toimissa painottuvat hiilijalanjälkeä pienentävät teot. Hiilikädenjälkeä kasvattavia keinoja ei yhtä aktiivisesti käytetä tai yhtä hyvin tunneta, eikä ympäristötyö ole kovin systemaattista. Suhtautuminen ekologiseen kestävyyteen on kuitenkin pääosin myönteistä, ja ekologiset toimintatavat nähdään kirjastoammattilaisten osaamiseen ja kirjastojen yhteiskunnalliseen vastuuseen kuuluvina.

Eepos-kirjastoissa ja kirjastoissa ylipäätäänkin työskentelee työnsä merkitykselliseksi kokevaa henkilökuntaa. Enemmistö opinnäytetyön kyselyyn vastanneista myös kokee, että ympäristötyö lisää entisestään kokemusta työn merkityksellisyydestä. Vaikka vapaaehtoiseen kyselyyn todennäköisesti vastasivatkin useammin ympäristötyöstä kiinnostuneet kuin aiheeseen välinpitämättömämmin suhtautuvat, tulokset ovat Eepos-kirjastojen ympäristötyön kehittämisen ja työhyvinvoinninkin kannalta lupaavia.

Tukea ympäristötyöhön kaivataan erityisesti omalta kunnalta, mutta kaikki Eepos-alueen kunnat eivät välttämättä vielä ole aktivoituneet ekologisen kestävyyden tavoittelussa. Myös kirjastokimppayhteistyön nähdään voivan auttaa ympäristötyön kehittämisessä. Mahdolliselta kimppayhteistyöltä kaivataan erityisesti vinkkejä ekologisista toimintatavoista, työajan säästöä päällekkäistä työtä välttämällä ja säännöllistä tiedonvaihtoa sekä toisilta oppimista. Erikokoisissa kirjastoissa työskentelevien kokemat ympäristötyön haasteet ja toiveet ympäristötyön kehittämisestä eroavat kuitenkin jonkin verran toisistaan.

Kyselyn tulosten ja teoriapohjan avulla opinnäytetyön liitteeksi koottiin Eepos-kirjastokimpan kirjastoille pieni eko-opas ympäristötyön kehittämisen avuksi. Vaikka muokkausoikeus dokumenttiin on vain tekijällä ja Eepos-kimpalla, pienen eko-oppaan sisältöä voivat hyödyntää kaikki aiheesta kiinnostuneet. Levosen opinnäytetyö on julkaistu kokonaisuudessaan Theseus-julkaisuarkistossa osoitteessa https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120724245

Osana opinnäytetyötä Eepos-kirjastoille koottu pieni eko-opas (pdf)