YKN Kannanotto: Varastokirjaston yhdistymisestä Kansalliskirjastoon (2017)

Yleisten kirjastojen neuvoston kannanotto Varastokirjaston yhdistymisestä Kansalliskirjastoon

Johdanto

Opetus-ja kulttuuriministeriö asetti 17.8.2017 työryhmän valmistelemaan hallituksen esityksen Varastokirjaston yhdistämisestä Helsingin yliopiston yhteydessä toimivaan Kansalliskirjastoon. Mahdollisen yhdistymisen seurauksena Varastokirjastosta tulisi osa Helsingin yliopistoa. Mahdollisella yhdistymisellä on vaikutuksia yleisten kirjastojen toimintaan, ja nämä vaikutukset on syytä huomioida yhdistymisen suunnittelu- ja toteuttamisvaiheissa.

Varastokirjaston palvelu ja yleisten kirjastojen toiminta

Yleiset kirjastot ovat jo pitkään supistaneet tai kokonaan luopuneet omista varastotiloistaan.  Tämän on mahdollistanut varastosiirtojen lisäksi Varastokirjaston luotettavasti ja nopeasti toimiva, yleisille kirjastoille maksuton kaukopalvelu.

Tilastot kertovat Varastokirjaston merkityksen yleisille kirjastoille. Vuonna 2016 Varastokirjaston kokoelmista lainattiin 87 525 nidettä, joista 69 % toimitettiin yleisiin kirjastoihin. Varastokirjastoon puolestaan ovat toimittaneet aineistoa kaikki maakuntakirjastot, ja muista yleisistä kirjastoista noin puolet.

Varastokirjaston toiminta on osaltaan mahdollistanut yleisten kirjastojen tilojen käyttöä uudessa kirjastolaissakin määriteltyihin toimintoihin, kuten oppimiseen, harrastamiseen, työskentelyyn ja kansalaistoimintaan.

Varastokirjaston toiminnan muutoksien vaikutukset yleisiin kirjastoihin

Varastokirjaston palvelu on maksutonta yleisille kirjastoille. Mikäli Varastokirjaston palvelu muuttuu maksulliseksi yhdistymisen myötä, jostain on löydettävä rahoitus turvaamaan maksuton kaukopalvelu jatkossakin yleisille kirjastoille. Vuositasolla tämä tarkoittaa n. 500 000 euron suuruisia kustannuksia, jos kaukopalvelumaksuihin sovelletaan yliopistokirjastojen nykyisiä maksuperustelakiin perustuvia maksuja.

Rahoituksen turvaamisen lisäksi palvelun tulee jatkua yhtä varmana ja nopeana kuin se on toiminut tähänkin asti. Mikäli yhdistyminen aiheuttaa heikennyksiä varastointiin ja kaukopalvelutoimintaan, yleiset kirjastot ovat pakotettuja miettimään uudelleen kokoelmiaan ja tilojensa käyttöä. Varastokirjaston kokoelmien karsimisen ja muuttoajan vaikutuksia yleisten kirjastojen asiakaspalvelun sujuvuuteen pitää myös selvittää huolella jo etukäteen.

Yleisissä kirjastoissa siirtymä digitaalisten aineistojen käyttöön on huomattavasti hitaampaa ja epävarmempaa kuin tieteellisissä kirjastoissa. Painetut aineistot tulevat olemaan yleisten kirjastojen ydinkokoelma vielä pitkään. Varastokirjaston toiminta takaa yleisille kirjastoille kokoelmien syvyyden ja mahdollistaa tuoreiden ja uusiutuvien kokoelmien tarjonnan asiakkaille. Yleiset kirjastot näkevät peruteltuna myös keskustelun kansallisesta kokoelmapolitiikasta ja säilytysvastuista.

Tilanteessa, jossa yhteiskunnassa on nähtävillä suuriakin muutoksia kansalaisten lukutaidossa, sekä taidossa käsitellä ja arvioida tietoa ja sen lähteitä, yleisten kirjastojen toiminta tulee taata kaikin mahdollisin keinoin. Varastokirjaston yhdistymisen kerrannaisvaikutuksia on vaikea arvioida. Vaikutukset eivät saa heijastua kirjastojen asiakaspalvelun tasoon, tilojen toiminnallisuuteen, kokoelmien tuoreuteen ja tiedon saatavuuteen.

Porvoossa 10.11.2017 Yleisten kirjastojen neuvosto (YKN)

Rebekka Pilppula puheenjohtaja
Aija Laine sihteeri