Tapahtuma- ja ideapankki

0-2h
ilmainen
Kuvaus ja tavoite

Lapset pääsevät kirjasairaalan lääkäreiksi korjaamaan rikkoutuneita kirjoja. Kirjasairaalan päätteeksi potilaina toimivat kirjat pääsevät lähtemään heti lasten mukana kotiin. Kirjasairaalassa keskustellaan siitä, miten kirjoja tulee käsitellä ja millä tavoin kirjat voivat rikkoutua.

Tarvittavat materiaalit ja niiden käyttötarkoitus
- Rikkoutuneita tai muuten huonokuntoisia kirjoja, jotka on poistettu (korjattavaksi)
- Muutama todella huonokuntoinen kirja esimerkiksi ja keskustelua herättämään (esim. kastunut kirja, kirja johon on piirrelty, sivut revennyt, koira pureskellut kulmia jne.)
- Teippiä (kirjojen korjaamiseen)
- Kontaktimuovin paloja (korjaamiseen)
- Saksia
- Halutessaan korjaamiseen voi käyttää myös liimaa
Miten tapahtuma tai idea toteutetaan

Kirjasairaalan vetäjä herättelee ensin keskustelua esimerkkikirjojen avulla siitä, miten kirjaston kirjoja ei tule käsitellä. Saako kirjoista leikata kuvia, voiko kuvia täydentää omilla piirustuksilla, voiko kirjaa lukea sateessa, jättää kirjoja lattialle lojumaan, jos perheessä on pieniä lapsia tai eläimiä jne... Millä kaikin tavoin kirja voi rikkoutua tai muuten mennä piloille? Korostetaan sitä, että kirjat ovat kaikkien yhteisiä, ja jos kirja rikkoutuu, sitä ei enää kukaan voi lukea. Keskustelu johdatellaan lopulta kirjojen korjaamiseen. Kirjaston henkilökunta yrittää korjata rikkoutuneita kirjoja monin tavoin, esimerkiksi liimaamalla, ompelemalla, teippaamalla, putsaamalla jne. Lopuksi lapset pääsevät itse sairaalan lääkäreiksi ja jokainen saa oman potilaan eli rikkoutuneen kirjan, jonka korjaa. Lopuksi korjatut kirjat lähtevät lääkäreidensä matkaan.

Missä vaiheessa järjestelyt tulee aloittaa, perustelut
Pitkin vuotta kannattaa ottaa talteen poistettuja ja rikkinäisiä lasten kuva- ja tietokirjoja.
Tiedotus
Tiedottaa voi etukäteen tai kutsua esimerkiksi yhden koululuokan tai päiväkotiryhmän kirjasairaalaan.
Kuvauksen laatinut kirjasto ja Yhteystiedot
Renkomäen kirjasto, Lahti