YKN Lausunto: Turun ammattikorkeakoulun kirjasto- ja tietopalvelualan koulutuksen lakkauttamisesitys tulee perua (2012)

Opetus- ja kulttuuriministeriölle

Yleisten kirjastojen neuvoston lausunto: Turun ammattikorkeakoulun kirjasto- ja tietopalvelualan koulutuksen lakkauttamisesitys tulee perua

Opetus- ja kulttuuriministeriö edellyttää ammattikorkeakouluilta sopeuttamistoimena merkittävää koulutuksen aloituspaikkojen karsimista lähivuosina. Turun ammattikorkeakoulua tämä koskee velvoitteella karsia yhteensä 177 aloituspaikkaa.

Vastauksessaan opetus- ja kulttuuriministeriölle Turun ammattikorkeakoulu ja Turun kaupunki esittävät, että koulutusohjelmien painopistealueet jatkossa ovat: tekniikka, terveys, talous ja taiteet.

Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutusohjelma esitetään lakkautettavaksi kokonaan.

Yleisten kirjastojen neuvosto ei voi ymmärtää lakkauttamisesitystä, vaan pitää välttämättömänä, että kirjasto- ja tietopalvelualan koulutusohjelma säilyy Turun ammattikorkeakoulussa Oulun ja Seinäjoen vastaavien koulutusohjelmien rinnalla.

Valtakunnallinen kuntauudistus tulee aikanaan vaikuttamaan siihen, että kirjastojen toiminta-alueet kasvanevat tulevaisuudessa. On tärkeää, että kaikenkokoisissa kirjastoissa yli sektorirajojen on kirjastoasetuksen mukaisen kelpoisuusvaatimuksen omaavia ammattilaisia. Tällä varmistetaan kirjastopalvelujen tason pysyvän edelleen korkeatasoisena.

Yleisten kirjastojen neuvosto on tutustunut Suomen kirjastoseurojen lausuntoon ja pitää siinä olevia perusteluja kirjasto- ja tietopalvelualan koulutusohjelman säilyttämisen puolesta hyvinä.

Lisäksi haluamme painottaa, että kirjasto- ja tietopalveluammatit työllistävät myös tulevaisuudessa: tiedon ja kulttuurin välittäminen eri muodoissaan on yksi tietoyhteiskunnan kansalaisuuden ja elinkeinoelämän painopisteitä. Yleisten kirjastojen neuvosto toivookin, että opetus- ja kulttuuriministeriö ottaa jatkopäätöksissään huomioon kirjastoalan hyvin perustellun työvoiman tarpeen.

Helsingissä 10.2.2012

Yleisten kirjastojen neuvoston puolesta