YKN Kommentti: Julkisen hallinnon ja valtionhallinnon kokonaisarkkitehtuuriluonnoksiin

Valtiovarainministeriö

Kommentti Julkisen hallinnon ja valtionhallinnon kokonaisarkkitehtuuriluonnoksiin

(lausuntopyyntö VM/2438/00.01.02.03/2010)
Kokonaisarkkitehtuuriluonnokset verkossa
Kokonaisarkkitehtuuriluonnoksiin saadut lausunnot

Valtiovarainministeriö pyytää 26.8. mennessä lausuntoja luonnoksista Julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuuriksi ja Valtionhallinnon kokonaisarkkitehtuuriksi. Lausuntoja on pyydetty lähinnä isoilta organisaatiokokonaisuuksilta, ei erillisiltä toimialoilta.

Yleisten kirjastojen neuvosto toivoo kuitenkin mahdollisuutta esittää näkemyksiä luonnoksista. Yleisillä kirjastoilla on jo nyt pitkälle menevää, vapaaehtoisuuteen perustuvaa yhteistoimintaa yli kuntarajojen (kirjastojärjestelmäkimpat, kirjastot.fi liitännäisineen kuten nuorten portaali SivupiiriYleisten kirjastojen tilastotietokanta ym.). Monia palveluja tuotetaan ja ylläpidetään yhdessä (esim. verkkotietopalvelu ’Kysy kirjastonhoitajalta’). Suunnitelmissa, osin jo toteutettavanakin on yhteistyön tiivistäminen edelleen ja myös muiden julkisten kirjastojen suuntaan (yhteisluettelo, kdk-asiakaliittymä). Kirjastosektorien välisissä neuvotteluissa on nostettu esiin ajatus myös koko alan yhteisestä tietohallintoarkkitehtuurista.

Yleisten kirjastojen neuvoston mielestä kirjastoalan voisi ottaa tavalla tai toisella esimerkiksi jo toteutuneista yhteisjärjestelyistä. Samoin suunnitteilla olevat jatkotoimet sopisivat kokonaisarkkitehtuurin laatimisen ja soveltamisen esimerkkitapauksiksi.

Toivomme voivamme tavata ainakin KuntaIT:n ja keskustella sen kanssa yleisten kirjastojen tietohallinnon yhteisarkkitehtuurista. Mikäli yhteistyötarjouksemme kiinnostaa, lienee syytä ottaa keskusteluihin mahdollisimman nopeasti mukaan myös Kansalliskirjasto sekä kirjastoalan muut sektorineuvostot.

Yleisten kirjastojen neuvoston puolesta

Tuula Haavisto