Kirjastojen tilastoinnille SFS-standardi

Ensimmäinen suomenkielinen kirjastoalan standardi SFS-ISO 2789 (Tieto ja dokumentointi. Kirjastojen kansainvälinen tilastostandardi) on valmistunut. Kyseessä on englanninkielisen ISO 2789 (Information and documentation. International Library Statistics) -standardin suomennos.

Standardi opastaa kirjastoja ja informaatiopalveluita tilastotietojen keruussa ja raportoinnissa sekä määrittelee niille säännöt. Tavoitteena on raportoida tilastotiedoista yhdenmukaisin periaattein sekä edistää hyviä toimintatapoja tilastojen soveltamiseksi kirjasto- ja informaatiopalvelujen johtamisessa. Standardissa myös esitellään aihepiirin keskeiset termit ja määritelmät. Käännöstyön ja sen viimeistelyn on tehnyt Suomen Standardisoimisliiton Tietohuoltokomitean asettama työryhmä.

Kansalliskirjasto selvittää lokakuun aikana kirjastojen halukkuutta standardin hankintaan. Sen jälkeen katsotaan, voitaisiinko se hankkia halukkaille kirjastoille Kansalliskirjaston maksamana.

Standardi julkaistiin 1.10.2015 Lahdessa pidettävien kirjastonjohtajien neuvottelupäivien yhteydessä.

Lisätietoja

Markku Laitinen, palvelusuunnittelija, Kansalliskirjasto, markku.laitinen@helsinki.fi / puh. 050 435 6172