Uusi Ellibs-kirjasto tarjolla kaikille

Kirjastojen on nyt mahdollista tarjota asiakkailleen aikaisempaa helpompi tapa lukea e-kirjoja. Uusi Ellibs-kirjasto on itsenäisenä verkkopalveluna toimiva ympäristö, joka ei vaadi erillisiä asennuksia tai palvelimia. Ellibsin uuteen kirjastopalveluun kirjaudutaan kirjastokortin numerolla ja tunnusluvulla. Mikäli asiakas lukee kirjaa paikassa, jossa on internet-yhteys, riittää kirjastokortilla tunnistautuminen avaamaan e-kirjan. Tämä niin sanottu selainlukeminen on ollut käytössä HelMet-kirjastoissa ja siitä on hyvät kokemukset. Myös ilman verkkoyhteyttä toimiva, kirjan koneelle lataamisen vaativa lukutapa on Ellibs-kirjastossa mahdollinen.

Uusi käyttöliittymä mahdollistaa monipuoliset kirjastotoiminnot e-kirjan lainaamisessa. Liittymässä e-kirjaan on mahdollista tehdä varaus ja sen voi myös palauttaa ennen laina-ajan päättymistä. Käyttöliittymän käytettävyys on erittäin hyvä.

Uusi Ellibs on selainlukemisen ansiosta yhteensopiva lähes kaikkien laitteiden kanssa. Kirjan voi käyttöliittymästä ladata PC:lle tai Mac-tietokoneelle sekä kaikille Android- ja iOS-mobiililaitteille.

Kirjastoille uusi Ellibs-käyttöliittymä tuo monipuoliset ja helpot tilastointityökalut (esim. lainat, varaukset, asiakkaat, käytetyt laitteet), asiakaspalautteet sekä lainojen ja varausten hallinnan. E-kirjojen hankinta tapahtuu edelleen Ellibs-kirjakaupan kautta, jossa on myös lisenssihallintaosio. Uuden käyttöliittymän ulkoasu voidaan mukauttaa kirjaston verkkopalveluiden ulkoasun mukaiseksi.

Ellibs tarjoaa palvelulle 24/7- tuen, joten toimintavarmuus on hyvä.

Uuden Ellibs-käyttöliittymän hinnoittelusta ja käyttöönoton vaatimista toimista on tänään tiedotettu Yleisten kirjastojen konsortion jäsenille sähköpostitse. Mikäli kirje ei ole tullut perille tai kirjastonne ei ole konsortion jäsen, tietoa saa ottamalla yhteyttä e-informaatikko Marja Hjeltiin, marja.hjelt@hel.fi

Yleisten kirjastojen konsortio