Tarinallinen arviointi

Asiakas mukaan vaikuttavuutta arvioimaan – Tarinallisen arvioinnin menetelmäopas kirjastoille

Yleisten kirjastojen ja kirjastopalveluiden vaikuttavuuden osoittaminen ja arviointi ovat nykyään entistä keskeisempiä seikkoja kirjastojen taloudellisten resurssien varmistamiseksi ja palveluiden kehittämiseksi. Julkisin varoin kustannettujen kirjastojen tulee pystyä osoittamaan arvonsa sekä asiakkailleen että päättäjille.

Helsingin kaupunginkirjaston Päivi Gröndahl ja Heli Kolehmainen ovat toteuttaneet vuosina 2023-2024 Aluehallintoviraston rahoittamana hankkeen Vaikuttavuuden arvioinnin uudet menetelmät: Tarinallisen arvioinnin menetelmäopas kirjastoille. Tarinallisen arvioinnin menetelmän on kehittänyt Susan Cooper, alun perin nuorisotyön vaikuttavuuden arviointiin. Nyt menetelmää on sovellettu ensimmäistä kertaa kirjastoissa, ja oppaan kaikki esimerkit ovat syntyneet kirjastopalveluita arvioitaessa. Arviointimenetelmän keskiössä ovat tutkittavan palvelun käyttäjien - kirjaston asiakkaiden - kertomukset, joiden kautta organisaation työntekijät ja johto pääsevät arvioimaan ja kehittämään kirjastopalveluita.

Yleisesti käytettyjä vaikuttavuuden arvioinnin mittareita ovat erilaiset käyttöastetta ja lainalukuja mittaavat tilastot sekä asiakastyytyväisyyskyselyt. Esimerkiksi kävijä- ja lainaluvut eivät anna tarpeeksi informaatiota siitä, mitä kävijät tekevät, tarvitsevat tai haluavat kirjastokäynnillään, joko fyysisessä kirjastotilassa tai verkossa asioidessaan.

Vaikuttavuuden arvioinnissa suositellaan käytettäväksi perinteisten menetelmien rinnalla myös epämuodollisia menetelmiä, kuten esimerkiksi kertomuksia ja narratiiveja, koska niiden avulla voidaan saada syvällisempää laadullista tietoa kirjastopalveluiden vaikuttavuudesta. 
Hankkeen lopputuloksena syntyneessä verkkojulkaisussa esiteltävä Tarinallisen arvioinnin menetelmä tarjoaa siihen yhden uudenlaisen vaihtoehdon, jossa asiakkaiden kokemus on keskiössä ja niiden analysointiin ja palvelun kehittämiseen osallistetaan koko organisaatio.
 
Menetelmäopas pohjautuu opinnäytetyöhömme (TurkuYAMK 2020) sekä vuonna 2019 julkaistuun Humanistisen ammattikorkeakoulun menetelmäoppaaseen Tarinallisen arvioinnin opaskirja - Nuorten kertomuksia nuorisotyön merkityksellisyydestä.

(Opaskirja julkaistaan tälle sivulle)

Lisätietoja hankkeesta:
Päivi Gröndahl, paivi.grondahl@hel.fi
Heli Kolehmainen, heli.kolehmainen@hel.fi