Kirjastouutisia maailmalta 3/2022

Kirjastot.fi:ssä ilmestyy kahden viikon välein Kirjastouutisia maailmalta -kooste, johon on kerätty mielenkiintoisia kansainvälisiä uutisia, blogitekstejä ja kirjastoalan tapahtumia. Valtaosa linkkilistan uutisista ja tapahtumista on englanninkielisiä.

Uutiset ja blogit

Ukrainan tilanne

Venäjän hyökkäys Ukrainaan on puhuttanut laajasti myös kirjastomaailmassa. Kirjastot ympäri maailmaa ovat osoittaneet tukensa Ukrainalle ja tuominneet Venäjän hyökkäyssodan. EBLIDA kokoaa sivuilleen kirjastojen ja kirjastojärjestöjen julkilausumia sekä esimerkkejä kirjastojen tavoista toimia ja auttaa käynnissä olevassa katastrofissa.

Virallisten kannanottojen lisäksi esimerkiksi IFLA:n yleisellä IFLA-l-postituslistalla on käyty kiivastakin keskustelua siitä, kuinka kirjastojen ja kirjastojärjestöjen tulisi reagoida tilanteeseen. Keskustelun taustalla on ollut muun muassa Ukrainan sekä Puolan kirjastoseurojen vetoomus sulkea Venäjän kirjastojärjestöt ja kirjastot IFLA:n ulkopuolelle osana Venäjään kohdistettavia sanktioita. Keskustelussa on noussut esille monia näkökantoja ja keskustelu jatkuu sähköpostilistoilla sekä muilla foorumeilla.

EIFL:n Open Access Programmen päällikkö Iryna Kuchma, kirjoittaa lyhyessä blogitekstissään kirjastojen ponnisteluista Ukrainassa. Kuchma on tällä hetkellä paikan päällä Ukrainassa.

Nick Poole kirjoittaa the Scotsmanissa Ukrainan tilanteesta kirjastojen näkökulmasta.

Myös Ruotsin kirjastolehdessä kirjoitetaan Ukrainan tilanteesta.

Kirjastojen tilanteesta Ukrainassa on tällä hetkellä varsin vaikeaa saada tietoa, mikä humanitaarisen katastrofin laajuudesta johtuen on varsin ymmärrettävää. Jonkin verran uutisia julkaistaan Ukrainan kirjastoseuran sivulla ukrainaksi. Isot kulttuuriperintöjärjestöt, kuten UNESCO, ICOM, ICOMOS ja Blue Shield International, seuraavat tilannetta Ukrainassa ja jakavat tietoa esimerkiksi Twitterissä, mutta nämä keskittyvät kirjastojen sijaan pitkälti museoihin ja muihin kulttuuriperintökohteisiin.

Muut uutiset

Australiassa Victorian osavaltion kirjastot julkaisivat uuden asukkaiden ja yhteisöjen hyvinvointiin keskittyvän strategian: Libraries for Health and Wellbeing - A strategic framework for Victorian public libraries towards 2024.

Jane Cowell kirjoittaa australialaisen Yarran kirjaston kokemuksista ja suunnitelmista, kuinka luoda koronan katkaisema yhteys takaisin kirjastojen ja paikallisten yhteisöjen välille.

Toronton kaupunginkirjasto julkaisi ohjeet inklusiivisille ja saavutettaville lukupiireille.

Australiassa ABC News julkaisi mielenkiintoisen jutun kirjastojen historiasta.

Norjalainen arkkitehtitoimisto Snøhetta on suunnitellut Pekingiin rakennettavan uuden visuaalisesti häikäisevän kirjaston.

Ruotsissa keskustellaan kulttuuriperinnön digitoimisesta ja siihen vaadittavista resursseista.

Maus-sarjakuvan tekijä Art Spiegelman ottaa kantaa Yhdysvalloissa kohua herättäneisiin koulukirjastojen kirjojen kieltämiseen. Muun muassa holokaustia käsittelevät Maus-sarjakuvat ovat olleet kirjasensuurin kohteena.

Samaan teemaan liittyen viime viikkoina tuli uutinen sekä Kansas Cityn alueen kirjastojen johtajan erosta sekä Wentzvillen koulukirjaston päätös perua yksittäisen kirjan kieltopäätös. Nämä sinänsä pienet uutiset antavat kuvaa Yhdysvalloissa tapahtuvasta kehityksestä, jossa konservatiivit pyrkivät osassa maata rajoittamaan kirjastojen toimintaa ja kokoelmia.

Kolme eurooppalaista kirjastojärjestöä EBLIDA, NAPLE ja Public Libraries 2030 yhdistävät voimansa.

The Guardian kirjoittaa Mosulin yliopiston uudelleen avautuvasta kirjastosta.

Connecticutin osavaltiossa Yhdysvalloissa tuli voimaan laki, joka velvoittaa kustantajia tarjoamaan osavaltiossa kaupallisesti saatavat e-kirjat myös kirjastojen käyttöön.

IFLA julkaisi tänään 8.3.2022 suru-uutisen järjestön entisen puheenjohtajan Donna Scheederin kuolemasta. Donna Scheeder (1947-2022) toimi IFLA:n puheenjohtajana 2015-2017.

Tapahtumat

IFLA-kongressiin ilmoittautuminen on nyt auki. Ilmoittautumisaika alennetuilla early bird -hinnoilla on voimassa 5.4.2022 asti. Muistutuksena myös, että IFLA-kongressin postereiden haku on edelleen käynnissä. Hakuaikaa on 18.3.2022 asti. Tämän vuoden IFLA-kongressi järjestetään Irlannin Dublinissa 26.-29.7.2022.

IFLA:n Metropolitan Libraries -jaosto järjestää MetLib-konferenssin Oslon uudessa Deichman Bjørvikan kirjastossa 18.-20.5.2022. MetLib 2022 teemana on tänä vuonna Fostering Resilient Cities: How can public libraries support communities through challenging times and crises? Konferenssi on kaikille avoin eikä kirjastosi tarvitse olla Metropolitan Libraries jaoston jäsen. Ilmoittautuminen on käynnissä 4.4.2022 asti.

Occupy Library järjestetään tänä vuonna hybriditapahtumana 2.-3.6.2022. Konferenssin teemana on E+Libraries On The Rise! ja live-tapahtuma on Romanian Bukarestissa. Live-tapahtuman early bird -hinta on voimassa 31.3.2022 asti. Virtuaalitapahtumaan osallistuminen ei maksa, mutta vaatii rekisteröitymisen Hopin-alustalle.

EBLIDA:n vuotuinen konferenssi järjestetään Ateenassa 14.-16.6.2022. Konferenssin teema on “Libraries on the European Agenda – network and co-creation” ja ilmoittautuminen alkaa 30.3.2022.

Vielä ehtii ilmoittautumaan mukaan ensi viikon RLUK:n verkkokonferenssiin. Konferenssi järjestetään 14.-16.3.2022 ja tapahtuman teemana on tänä vuonna Mapping the new open for research libraries.