Rajoituksetta luettavia e-kirjaklassikoita valmiina hyllyinä ja hakuina

Kirjasampo.fi ja Sivupiiri tarjoavat mahdollisuuden liittää vapaasti luettavia e-kirjaklassikoita sosiaalisen median postauksiin, verkkosivuille ja vinkeihin yhden url-osoitteen avulla hyllyittäin.

Hyllyt koostuvat tekijänoikeusvapaista teoksista – niiden tekijöiden kuolemasta on kulunut vähintään 70 vuotta. Painoa on pantu kirjallisuuden klassikoihin ja mukana on myös nuortenkirjoja.

Hyllyjä käytetään klikkaamalla hylly auki, jolloin paljastuu teosten kansikuvia. E-kirjan pääsee lukemaan klikkaamalla kansikuvaa. Tällöin avautuvat teoksen tiedot, ja teostietosivulla kirjan nimen alla on linkki, jossa lukee "kokoteksti". Sitä klikkaamalla pääset palveluun, jossa voit lukea e-kirjan – linkki kannattaa avata uuteen välilehteen, usein siitä avautuu ePub-muotoinen e-kirja suoraan. Tarvitset ePubien lukemiseen erillisen ohjelman koneellesi.

Valmiita vapaan käytön e-kirjahyllyjä

Runoklassikoita e-kirjoina rajoituksetta

Psykologisen romaanin klassikoita e-kirjoina

Jännitysklassikoita e-kirjoina rajoituksetta

Rakkausklassikoita e-kirjoina rajoituksetta

Lapset ja nuoret

E-kirjaklassikoita rajoituksetta – seikkailua

E-kirjaklassikoita rajoituksetta

Satuja e-kirjoina rajoituksetta

Miten hakea vapaita e-kirjoja Kirjasampo.fi:ssä?

Kirjasammosta on linkkejä Project Gutenbergiin, digi.kirjastot.fi:hin ja Klassikkokirjastoon digitoituihin e-kirjoihin. Kaikkia näitä linkitettyjä teoksia voi selata osoitteesta: https://www.kirjasampo.fi/fi/search/kulsa/gutenberg.

Teoksia voi hakea Kirjasammosta myös aiheen perusteella. Esimerkiksi hyllyn Psykologisen romaanin klassikoita kirjat on poimittu hausta https://www.kirjasampo.fi/fi/search/kulsa/psykologiset%20gutenberg. Kirjoita hakuun sana ”gutenberg” ja välilyönnillä erotettuna aihe, josta haluaisit lukea, tai kirjailija, jonka teokset kiinnostavat: esimerkiksi leo tolstoi gutenberg tai saima harmaja gutenberg. Sanojen ja nimien järjestyksellä ei ole haussa väliä. Haussa toimii automaattinen hakusanojen katkaisu.

Vapaasti käytettäviä e-kirjoja muissa palveluissa

Vapaasti käytettävien e-kirjapalvelujen linkit Makupalat.fi:ssä

Kansalliskirjaston digitoimia klassikoita