Otsikko
Mistä tulee sanonta, että ottaa tilaisuudesta tai neuvosta vaarin?

Kysytty

Mistä tulee sanonta, että ottaa tilaisuudesta tai neuvosta vaarin?

Vastaus

Vastattu

Sanontatavassa 'ottaa vaari' tai 'ottaa vaarin' esiintyvä vaari on lainaa ruotsin sanasta var, vara, jota käytetään vastaavanlaisissa sanonnoissa, esim. ta vara på något ('ottaa huomioon'), hålla var på något ('pitää silmällä'). Suomen kirjakielessä sekä 'ottaa vaari' että 'pitää vaaria' ovat olleet käytössä Agricolasta alkaen, ja ne ovat tällöin olleet jo mitä ilmeisimmin kieleen vakiintuneita, sillä niitä käytetään myös muissa samanaikaisissa käsikirjoituksissa.

– Kaisa Häkkinen, Nykysuomen etymologinen sanakirja

17 ääntä

Kommentit

Ruotsin sanakirjat puolestaan viittaavat samankaltaisiin ja samanaiheisiin ilmauksiin sisältyneisiin sanoihin, joita on ollut jo muinaisruotsissa sekä naapurikielissä norjassa, tanskassa ja islannissa - sekä saksassa.