Onko tämä mietelause alunperin suomalainen:Hyvä voittaa pahan kuusi nolla.

Kysytty

Onko tämä mietelause alunperin suomalainen:Hyvä voittaa pahan kuusi nolla.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Juuri tuossa "kuus-nolla"-muodossa sanonta on suomalainen. Sanonnan on spekuloitu juontavan juurensa milloin mistäkin legendaarisesta jääkiekko- tai jalkapallo-ottelusta, mutta todennäköisimmin, kuten Kysy.fi:ssä kymmenen vuotta sitten todettiin, sillä viitataan tenniksen tilanteeseen, jossa ensimmäisen erän voittaa pelaaja, joka voittaa kuusi ensimmäistä peliä (6–0).

Englannin kielessä tätä nimitetään bageliksi, ja bagel onkin myös ilmaus selvälle voitolle: Maija bageled Matti in chess = Maija voitti Matin shakissa kuus-nolla = Maija voitti Matin shakissa tuosta vain.

Ks. myös: https://en.wikipedia.org/wiki/Bagel_(tennis)