Miksi sanotaan, että haukku ei tee haavaa?

Kysytty

Miksi sanotaan, että haukku ei tee haavaa? Eihän se fyysisiä haavoja tee mutta henkisiä voi tehdä ja usein tekeekin.

Vastaus

Vastattu

Sana haava on merkinnyt vanhastaan nimenomaan fyysistä viiltoa tai vammaa, kuten esimerkiksi vanha Nykysuomen sanakirja kertoo. Se on germaaninen laina ja tarkoittanut alkujaan ’iskua’ tai ’lyöntiä’, kuten Suomen sanojen alkuperä (osa 1; Suomalaisen Kirjallisuuden Seura ja Kotimaisten kielten tutkimuskeskus, 1992) toteaa. Nykyruotsin sanalla hugg on yhä tuo merkitys.

Toisaalta sanonnan takana voi olla myös se tosiasia, että sanallisten haukkujen tekemät vauriot ovat kiinni siitä, miten niiden kohde suhtautuu niihin. Joissakin ammateissa haukkuja voi saada aika paljonkin, mutta kokeneita ammattilaisia ne tuskin enää hirveästi hetkauttavat eivätkä he ota niitä henkilökohtaisesti. Fyysisen iskun tekemä haava taas ei ole samalla tavalla riippuvainen suhtautumisesta vaan voi saada ihan konkreettisesti veren virtaamaan. Kenties sanonta myös kannustaa siihen, ettei haukkumiseen pidä vastata fyysisellä väkivallalla.

8 ääntä

Kommentit

Ei haukku tee haavaa. Sama sanonta toisin: Haukkuva koira ei pure.