Kävimme viime viikonloppuna Fazer Cafessa Tampereella brunssilla. Siinä tuli puhe, että rakennuksessa on aikanaan ollut Tempon tavaratalo. Muistelin sanontaa …

Kysytty

Kävimme viime viikonloppuna Fazer Cafessa Tampereella brunssilla. Siinä tuli puhe, että rakennuksessa on aikanaan ollut Tempon tavaratalo. Muistelin sanontaa "jalat on kuin Tempon rännit". Millaiset ne rännit oikein mahtoivat olla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tutkimistani lähteistä ei löytynyt tietoa Tempon talon ränneistä. Esimerkiksi osoitteista http://www15.uta.fi/koskivoimaa/kaupunki/1918-40/tempo.htm, https://www.finna.fi/Record/musketti.M012%3AHK19671031%3A172 ja https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/94/Tempon_talo.jpg löytyvistä kuvista ei erotu talon rännejä.

Asian selvittäminen vaatisi varmaan sitä, että taloa kävisi katsomassa, sillä se lienee suurelta osin alkuperäisessä kunnossa ulkoa. Siihen ei ole kuitenkaan mahdollisuutta tämän vastauksen puitteissa. Jos olet jossakin vaiheessa taas Tampereelle menossa ja asia kiinnostaa vielä, käy ihmeessä vilkaisemassa, millaiset rännit talossa on, niin se voi valottaa tuon sanonnan alkuperääkin. Ehkä jalat saattavat olla suorat tai vinot tai jotakin muuta, mitä talon rännit nyt voivat olla.

3 ääntä

Kommentit

Silloin kun vielä asuin Tampereen seudulla 70-luvulla, talossa ei ollut enää rännejä eikä varmasti ole nytkään. Katsomisesta ei siis ole hyötyä...
Eikö kukaan tamperelainen muista mistä sanonta on peräisin?

Silloin kun vielä asuin Tampereen seudulla 70-luvulla, talossa ei ollut enää rännejä eikä varmasti ole nytkään. Katsomisesta ei siis ole hyötyä...
Eikö kukaan tamperelainen muista mistä sanonta on peräisin?

Silloin kun vielä asuin Tampereen seudulla 70-luvulla, talossa ei ollut enää rännejä eikä varmasti ole nytkään. Katsomisesta ei siis ole hyötyä...
Eikö kukaan tamperelainen muista mistä sanonta on peräisin?

Junan tuomana uus-tamperelaisena olen kuullut monet tarinat Tempon talosta, mutta en koskaan sanontaa sen ränneistä. - Onko sanonta tamperelainen? Tempo toimi muutamalla muullakin paikkakunnalla, tosin Tampereen talo on ainoa varta vasten Tempoksi rakennettu.
-
Olisikohan Kysy kirjastonhoitajalta -palvelu voinut ohjata kysymyksen Tampereen kirjastoon? Tempo ei ole kaukana pääkirjastosta.

Tampereen kaupunginkirjasto on mukana meidän vastaajaporukassamme. Myöskään tamperelainen vastaajamme ei ole kuullut tuollaista sanontaa. Talossa ei ole rännejä ainakaan nyt, niitäkään ei muisteta eikä niitä näy vanhoissakaan valokuvissa, joten voisiko olla että jalat, joita näihin ränneihin on verrattu, ovat olleet olemattomat. Tampereella kuitenkin luvattiin palata asiaan, jos jotakin uutta Tempon ränneistä kuuluu.

Apu-lehden numerossa 17 Tampereen raitiotiehanketta käsittelevässä jutussa on vanha kuva, jossa nuo Tempon talon rännit ovat näkyvissä. Niitä näyttäisi olevan kaksi vierekkäin, mikä tekee rinnastuksen jalkoihin kieltämättä ymmärrettäväksi.