Mistä mahtaa tulla kuvaileva sanonta/sanayhdistelmä "rääpän raato"? Kuului pohjalaisen anoppini sanavarastoon: "Makaa siinä kuin rääpän raato." Rinnastuisiko…

Kysytty

Mistä mahtaa tulla kuvaileva sanonta/sanayhdistelmä "rääpän raato"? Kuului pohjalaisen anoppini sanavarastoon: "Makaa siinä kuin rääpän raato." Rinnastuisiko "reporankaan", jonka etymologian saatan aavistaa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Rääppä tai räämä ovat murteellisia, mm. Etelä-Pohjanmaan murteessa, käytettyjä sanoja, joiden merkitys on samantapainen kuin yleiskielisemmän sanan "rämä". Ne tarkoittavat huonoa, kulunutta esinettä, hylkyä, renttua ja voimatonta. Eri murteissa sanat tarkoittavat myös mm. kalan sisälmyksiä tai silmän rähmää. (Lähde: Suomen kielen etymologinen sanakirja 4, 1969).

Rääpän raato on sitten varmasti jotakin todella surkeaa, surkeampaa kuin reporankana makaaminen, jolloin on lähinnä hyvin väsynyt tai uupunut. Mutta samantapaisesta ilmiöstä on kuitenkin kysymys.

20 ääntä

Kommentit

Länsisuomessa päin käytetään (on käytetty) sanontaa "haisee kuin rääppeen pesä"

Voisiko kyse olla kärpästä? Minulle on tuttu sanonta ”haisee kuin kärpän raato”, toiseen kommenttiin viitaten. Kärppä sopisi kumpaankin sanontaan hyvin; pitkänomainen ja notkea eläin raatona maassa olisi hyvä esimerkki ”reporankana” makaamisesta. Samoin näätäeläimenä kuollut kärppä varmaan haiseekin huomattavasti.