Onko suomen kielessä tai missään murteessa olemassa sanaa "rankuttaa" ja jos on, mitä se tarkoittaa? Olen kuullut tätä käytettävän kun on tarkoitettu…

Kysytty

Onko suomen kielessä tai missään murteessa olemassa sanaa "rankuttaa" ja jos on, mitä se tarkoittaa? Olen kuullut tätä käytettävän kun on tarkoitettu jankuttamista.

Vastaus

Vastattu

Suomen kielessä on sellaisia onomatopoeettis-deskriptiivisiä sanoja kuin savolais- ja karjalaismurteiden rankua (itkeä, huutaa, parkua), satakuntalainen ranguta (pyytää, mankua) ja rankuttaa (rääkyä, mankua, jankuttaa). Näitä lähellä olevia sanoja ovat esimerkiksi rinkua (kimeällä äänellä huutaa ja itkeä) ja rinkaista (kiljaista, kirkaista, parahtaa).

Lähde:
Suomen kielen etymologinen sanakirja. 3

5 ääntä

Kommentit

...ja pohjois-karjalainen äitini käytti usein sanaa "rakuttaa" merkityksessä haukkua - sekä koirasta, joka haukkuu turhaan, räksyttää, että ihmisestä, joka moittii aiheetta toisia [kovaäänisesti ja pahansuovasti].
Koirista vielä tehostettuna "haukkua rakuttaa" kun on itsepäisesti räksyttävä piski joka ei vaikene vaikka käskettäisiin.
"Rankuttaa" on toki kulkenut korvieni ohi jossain opiskelijamaailmassa 70-luvulla, en saa kiinni, mistä se olisi.