Arvoisa suomalainen kirjastonhoitaja Mulla olisi sellinen pyyntö. Tiedän, että suomen kielen sanan „solu“, joka siis tarkoittaa bioloogista solua otti suomen…

Kysytty

Arvoisa suomalainen kirjastonhoitaja

Mulla olisi sellinen pyyntö. Tiedän, että suomen kielen sanan „solu“, joka siis tarkoittaa bioloogista solua otti suomen kielessä käytöön Elias Lönnrot joskus 1850. luvulla ja että sana polveutuu ruotsalaisperäisestä sanasta „sola“, joka tarkoitaa alunperin pientä aukiota metsässä tai niityä.

Olisiko mahdollista lyötää vastaava bibliograafinen viite suomen kielen etymoloogisesta sanakirjasta? Elikkä siis sellainen, missä olisi mustaa valkoisella, että a) sanan on käyttöön ottanut juuri Lönnrot ja b) että se polveutuu sanasta „sola“.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

"Organismin perusosaa merkitsevä solu on Elias Lönnrotin käyttöön ottama uudissana vuodelta 1858. Sana on takaperoisjohdos ruotsalaisperäisen sola-sanan deminutiivisesta johdoksesta solukka, joka esiintyy paikoin itä- ja pohjalaismurteissa."

Kaisa Häkkinen, Nykysuomen etymologinen sanakirja. WSOY, 2004