Mistä tulee nimi pattijoki,kysyy rent pattinen, nykyinen raahalainen

Kysytty

mistä tulee nimi pattijoki,kysyy rent pattinen, nykyinen raahalainen

Vastaus

Vastattu

Hei,

Suomalaisen paikannimikirjan (2007, 323) mukaan on todennäköistä, että kunnan nimen takana on sekä joennimi että entiset kylännimet. Vuonna 1546 on mainintana kylä Patioki, vuonna 1554 kylä nimeltä Patteioki ja vuonna 1649 joennimenä Pata Jocki. Kirjan mukaan on mahdollista, että joennimeen sisältyy sana patti. Tämä sana on alueen murteissa tarkoittanut sanaa 'lammikko'. Tähän viittaa myös Alpo Räisänen artikkelissaan 'Silmäkkeiden nimet ja nimitykset suomen kielessä'. Patti-nimien levikkialue on Räisäsen mukaan ollut Keski- ja Pohjois-Pohjanmaa ja niiden lähialueet. Hänen mukaansa joen ja entisen kunnan nimi Pattijoki kuuluvat todennäköisesti näihin Patti-alkuisiin silmäkkeitä/lammikoita tarkoittaviin nimiin. Raahen alueella on myös Pattijärvet, jotka ovat entisiä järviä ja niittyjä.

Lähteet:

Räisänen, Alpo: Silmäkkeiden nimet ja nimitykset suomen kielessä. Teoksessa: Sanoista kirjakieliin. Juhlakirja Kaisa Häkkiselle 17. marraskuuta 2010. Suomalais-ugrilaisen Seuran Toimituksia=Memoires de la Societe Finno-Ougrienne 259. Helsinki 2010. 235-248. Artikkeli on luettavissa myös digitaalisena sivustolla (26.4.2019): https://www.sgr.fi/sust/sust259/sust259_raisanen.pdf

Paikkala (toim.): Suomalainen paikannimikirja. Sarja: Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen julkaisuja: 146. Karttakeskus. Kotimaisten kielten tutkimuskeskus.Gummerus Jyväskylä 2007.

Arja