Otsikko
Mistä on lähtöisin sana lukutoukka?

Kysytty

Mistä on lähtöisin sana lukutoukka?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen kielen professori Kaisa Häkkinen kertoo Tiede-lehden palstalla, että lukutoukka-sana on tullut ruotsin kielen sanasta bokmal.

Ruotsin mal tarkoittaa koita, jonka toukat ovat tuholaisia. Tuholaisia on käytetty vertauskuvallisesti myös kirjoja ahmivien lukijoiden nimityksinä.

Voit lukea lisää aiheesta alla olevasta linkistä Tiede-lehden artikkeliin.

https://www.tiede.fi/artikkeli/mista_tulee_lukutoukka