Mikä mahtaa olla sanan riite etymologia?

Kysytty

Mikä mahtaa olla sanan riite etymologia?

Katselin hitaasti ohueksi jäätyvää merta tuossa päivänä muutamana ja jostain aivolokerosta pomppasi sana riite. Internethakukone ja Kotus tiesivät vahvistaa aatteeni oikeiksi, eli sana tarkoittaa ohutta jääpeitettä. En suin surminkaan muista mistä omaan sanavarastooni moinen ilmaus on tarttunut ja asia jäi pyörimään mieleen. Onko teillä siellä tietoa millaista alkuperää kyseinen sana edustaa? Murrealuetta vai kenties vanhempaa kieltä? Onko kyseessä lainasana?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sana riite on johdettu verbistä riittää. Suomen murteissa riittää-verbin merkityksenä on jääriitteeseen saattaminen. Tämän oletetaan olevan verbin alkuperäinen merkitys. Myöhemmin verbin merkitys on laajentunut muunkinlaiseen peittämiseen ja katteeksi ulottumiseen. Sukukielistä sanalla on vastine vain inkeroisen ja karjalan kielissä. Karjalan muoto riitteä merkitsee sekä riitteeseen jäätymistä että kylliksi olemista.

Suomen kirjakielessä riittää on ensi kertaa mainittu Kristfrid Gananderin sanakirjassa 1787. Gananderin kirjassa on mainittu myös ohutta jääkuorta merkitsevä sana riite.

Lähde: Häkkinen, Kaisa. Nykysuomen Etymologinen Sanakirja (2004).