Missäpäin käytetään sanaa "ylttyä" ylettämiseen? Itse olen Vantaalta ja aina käyttänyt "ylttyä", mutta helsinkiläinen mieheni ihmettelee, kun käytän sitä…

Kysytty

Missäpäin käytetään sanaa "ylttyä" ylettämiseen? Itse olen Vantaalta ja aina käyttänyt "ylttyä", mutta helsinkiläinen mieheni ihmettelee, kun käytän sitä. Vanhempani ovat Hämeestä ja Nurmijärveltä. Hänen vanhempansa Etelä-Pohjanmaalta. Mistäpäin Suomea sana tulee?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Terho Itkosen ja kumppanien Muoto-opin keruuopas lisävihkoineen mainitsee ylttyä-verbin esimerkkinä muissa kuin lounaismurteissa tavattavista sisäheittotapauksista, täsmentämättä kuitenkaan, miltä murrealueelta sana mahdollisesti on peräisin. Muista tutkimistani lähdeteoksista ei ollut apua. Kotimaisten kielten keskuksen Suomen murteiden sanakirjankin työstäminen on edennyt vasta l-kirjaimeen saakka (https://www.kotus.fi/sanakirjat/suomen_murteiden_sanakirja). Ehkäpä aktiivisten lukijoidemme avulla voisimme onnistua kartoittamaan, missä päin Suomea sana on tai on ollut käytössä.

2 ääntä

Kommentit

Minä, 62 v., yltyn ja äitini oli hämäläinen (Lahti) ja isä Karjalan siirtolaisia. Äiti taisi enemmän ylttyä kuin isä.

Myös minä, 68 v. itähämäläinen, sanon lapsuudestani lähtien "ylttyä" enkä "ylettyä". Vanhempani sanoivat aina "ylttyä"; isä Hartolasta, äiti Pertunmaalta. Muidenkin kuulin siellä käyttävän tuota sanaa.

Torniojokilaaksosta ja tääläki yltytään.