Mitä tarkoittaa suomen kielen sana "loihde"?

Kysytty

Mitä tarkoittaa suomen kielen sana "loihde"?

Vastaus

Vastattu

Kielitoimiston sanakirja (2022) ei mainitse loihde-sanaa lainkaan.

Nykysuomen sanakirja kertoo, että kansanomainen loihde-sana tarkoittaa tavallisesti värillistä sängyn, pöydän tms. peitettä.

Suomen murteiden sanakirjan mukaan loihde ja sen rinnakkaismuodot loihtu ja loihto tarkoittavat loitsua.

Voit tarkastella sanan esiintyvyyttä murteissa ja lukea esimerkkejä sanan käytöstä Suomen murteiden sanakirjan verkkoversiosta.

Kielitoimiston sanakirja verkossa

Nykysuomen sanakirja osa 3 verkkossa

Suomen murteiden sanakirja verkossa