Otsikko
Minkä takia sanotaan "päivät pääksytysten"? Miksi se on niin?

Kysytty

Hei, minkä takia sanotaan "päivät pääksytysten"? Miksi se on niin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

"Päivät pääksytysten" tarkoittaa mm. Gummeruksen suuren suomen kielen sanakirjan mukaan "koko ajan, yhtenään, joka päivä".

Nykysuomen sanakirjan mukaan substantiivi pääksy tarkoittaa puuveneen kokkaa. Kantasanasta pääksy johdettu adverbiaali pääksytysten puolestaan merkitsee "pää päätä (pääksy pääksyä) vasten, päittäin peräkkäin.

Näin ollen "päivät pääksytysten" voidaan ymmärtää siten, että päivät seuraavat toinen toistaan pää päätä vasten. Eli koko ajan, yhtenään.

Lähteet:

Nurmi, Timo: Gummeruksen suuri suomen kielen sanakirja, Gummerus, Jyväskylä, 2004.

Nykysuomen sanakirja, osat III ja IV, L-R, WSOY, Porvoo, 1983.