Mistä tulee sanonta "on kuin perseeseen ammuttu karhu?" entä "älä herätä nukkuvaa karhua?"

Kysytty

mistä tulee sanonta "on kuin perseeseen ammuttu karhu?"
entä "älä herätä nukkuvaa karhua?"

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pasi Heikuran kirjassa Samoilla linjoilla (s. 29) kerrotaan sanonnasta näin:

Persuksiin ammuttu karhu on äkäisyyslatteus Suomen salomailta. (--) Viime vuosisadan lopulla karhun metsästäminen painimalla korvautui tuliasein tapahtuvalla kaatotoiminnalla. Koska pyssy oli uusi keksintö eikä osumatarkkuus aina ollut paras mahdollinen, opittiin pian tuntemaan, millainen on persuksiin ammuttu karhu. Nykyän sanonnalla kuvataan mm. vastaherätettyä unikekoa, yhtiön juuri irtisanottua vanhaa työntekijää tai salametsästyksestä pidätettyä poromiestä.

Suurella sydämellä ihan sikana- suomen kielen fraasisanakirjassa (tekijät Pirkko Muikku-Werner, Jarmo Hari ja Jantunen Ossi Kokko) annetaan ilmaisulle "nukkuva karhu" kaksi merkitystä: Kiivas tai äreä henkilö. Nukkuvaa karhua neuvotaan yleensä olemaan herättämättä tai toisinaan myös härnäämättä, ärsyttämättä. Toisessa merkityksessä tarkoitetaan Neuvostoliittoa tai Venäjää (s. 211)

35 ääntä

Kommentit

Vertaa: ”Draco dormiens nunquam titillandus”, Älä kutita nukkuvaa lohikäärmettä.