Lumme-kirjastojen yhteinen kokoelmapolitiikkahanke valmistunut

Lumme-kirjastojen yhteinen kokoelmapolitiikkahanke käynnistyi vuodenvaihteessa 2015 ja jatkui vuoden 2016 alussa. Varsinainen hankeaika kesti puoli vuotta, jona aikana toteutettiin Lumme-kirjastojen kokoelmakysely, koottiin yhteinen kokoelmapolitiikka ja aloitettiin yhteisten aineistokuljetusten valmistelutyö. Alkuvuodesta 2016 kokoelmapolitiikkaan tehtiin vielä tarkennuksia. Erityisinä painopistealueina olivat e-aineistot ja kokoelmapolitiikan sovittaminen Lumme-kirjastojen tarpeisiin.

Hanketyöntekijänä oli kokopäiväisesti kirjastonhoitaja Elina Nikola Mikkelin kaupunginkirjasto – Etelä-Savon maakuntakirjastosta. Hankkeen etenemistä valvoi ohjausryhmä, jonka jäseninä olivat Pia Kontio, Leena Miettinen, Jorma Pihlajamäki, Suvi Pirnes-Toivanen ja Irma Raatikainen (Päivi Lehmusvuoren sijaisena).

Kun yhteiset aineistokuljetukset saadaan vuonna 2017 toimimaan, avautuu Lumme-kirjastojen kokoelma yhteiseen käyttöön. Tällöin voidaan alkaa tehdä laajaa kokoelmayhteistyötä esimerkiksi varastoinnin ja hankinnan parissa.

Liitteenä infopaketti hankkeesta sekä Lumme-kirjastojen yhteinen kokoelmapolitiikka.

Lisätiedot:

kirjastotoimenjohtaja Virpi Launonen