Onko Helsingin kansankirjastojen (Richardinkatu ja Kallio) toiminnasta tietoa ajalta 1860-1900? Esimerkiksi kokoelmatietoja, lainaustietoja, raportteja tms…

Kysytty

Onko Helsingin kansankirjastojen (Richardinkatu ja Kallio) toiminnasta tietoa ajalta 1860-1900? Esimerkiksi kokoelmatietoja, lainaustietoja, raportteja tms. Minulla on yleistä tietoa kirjastoista tuona aikana, haluaisin tarkempia alkuperäislähteitä nimenomaan Helsingin kansankirjastoista. Hirnin historiikkeja olen vilkaissut, en kuitenkaan vielä perehtynyt. Minulla on yleistä tietoa kirjastoista tuona aikana, haluaisin tarkempia alkuperäislähteitä nimenomaan Helsingin kansankirjastoista.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Alkuperäiset lähteet selviävät näiden teosten lähdeluetteloista:

Hirn, Sven: Kansankirjastosta kaupunginkirjastoksi: Helsingin kaupunginkirjasto 1860-1940. Helsingin kaupunginkirjasto, 1998
Närhi, Mauri K.: Lukuseurasta kansankirjastoon: Helsingin kirjastotoimintaa 1800-luvulla. Helsingin kaupunki, 1963

Kallion kirjastossa on valokopioina joitakin lehtiartikkeleita tuolta ajalta. Niissä ei kuitenkaan ole tietoa lukutottumuksista. Tervetuloa tutustumaan niihin.

Ota myös yhteyttä Rikhardinkadun kirjastoon, heillä saattaa olla aineistoa kirjastonsa historiasta.

Molempien kirjastojen yhteystiedot löytyvät sivulta http://www.lib.hel.fi/suomi/kirjasto-info/kirjastot/index.html