Kuinka monta vuotta kirjasto on? Kuinka monta kirjastoa on Suomessa? Kuka omistaa kirjaston? Kuka perusti kirjaston?

Kysytty

Kuinka monta vuotta kirjasto on?
Kuinka monta kirjastoa on Suomessa?
Kuka omistaa kirjaston?
Kuka perusti kirjaston?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

En tiedä, tarkoitatko erityisesti jotakin tiettyä kirjastoa, mutta Helsingin kaupunginkirjasto on perustettu vuonna 1860. Kirjasto, joka oli silloin nimeltään Helsingin kansankirjasto, avattiin 7.10.1860 kello 16.00 Hallituskadun ja Fabianinkadun kulmassa. Perustajana ei ollut ketään yksittäistä ihmistä vaan Helsingfors Fruntimmersförening eli Helsingin rouvasväenyhdistys.

Helsingin kaupunginkirjaston omistaa nykyään Helsingin kaupunki, jolle kirjasto siirtyi jo vuonna 1876. Helsingin kaupunki taas on kaikkien helsinkiläisten yhteistä omaisuutta. Vaaleissa äänestetään luottamushenkilöt, jotka tekevät kaupunkia koskevia päätöksiä.

Lisää Helsingin kaupunginkirjaston historiaa löytyy osoitteesta http://www.hel.fi/www/kirjasto/fi/tietoa/Historiaa+lyhyesti/. Paljon laajemmin historiaa tarjoavat Sven Hirnin teos ”Kansankirjastosta kaupunginkirjastoksi” (Helsingin kaupunginkirjasto, 1998) ja Mikko Laakson teos ”Kansanvalistajasta kansalaisten olohuoneeksi” (Helsingin kaupunki, kaupunginkirjasto, 2010).

Monenlaisia yleisten kirjastojen tilastotietoja löytyy osoitteesta http://tilastot.kirjastot.fi. Sieltä käy esimerkiksi ilmi, että vuonna 2014 Suomessa oli 291 pääkirjastoa ja 465 sivukirjastoa sekä 34 laitoskirjastoa ja 142 kirjastoautoa.

Tieteellisten kirjastojen tilastotiedot löytyvät puolestaan osoitteesta https://yhteistilasto.lib.helsinki.fi. Sieltä käy ilmi, että tieteellisissä kirjastoissa oli vuonna 2014 yhteensä 48 hallinnollista yksikköä ja 198 toimipistettä.