Haen tietoa länsimaisen yleisten kirjastojen historiasta. En ole onnistunut löytämään mitään opusta aiheesta. Kiitos jo etukäteen.

Kysytty

Hei
Haen tietoa länsimaisen yleisten kirjastojen historiasta. En ole onnistunut löytämään mitään opusta aiheesta.
Kiitos jo etukäteen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Näyttäisi siltä, ettei suomeksi ole julkaistu oikein mitään kunnollista kokonaisesitystä länsimaisten kirjastojen historiasta vaan ainoastaan suomalaisesta kirjastosta tai alueellisista kirjastoista. Jotakin aivan karkeita yleislinjoja löytyy esimerkiksi Internetixin informaatiotutkimuksen osoitteesta http://internetix.fi/opinnot/opintojaksot/0viestinta/informaatiotutkimu….

Sen sijaan englanniksi löytyy useitakin länsimaisen kirjaston historiasta kertovia teoksia. Valitettavasti tällaisia kirjoja näyttää olevan saatavilla lähinnä tieteellisistä kirjastoista, mutta niistä kirjoja on mahdollista kaukolainata mihin tahansa Suomeen tai jopa ulkomaille. Osa on saatavilla Kansalliskirjastosta Helsingistä.

Seuraavat kirjat saattaisivat olla hyödyllistä länsimaisen kirjaston historiaan tutustumisessa:

”Encyclopedia of library history” (Garland Publishing, 1994)
Harris, Michael H.: ”History of Libraries in the Western World” (Scarecrow Press, 1995; myös vanhempia painoksia)
Lerner, Fred.: ”The Story of Libraries: From the Invention of Writing to the Computer Age” (Continuum, 1998; käytetään myös informaatiotutkimuksen oppiaineessa tenttikirjana)
Staikos, Konstantinos Sp.: ”The History of the Library in Western Civilization” (Oak Knoll Press, 2004)

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Tästä voisi myös löytyä jotain:
Lucien X. Polastron: Books on fire. The tumultuous story of the world's great libraries.
Thames & Hudson, 2007