Löytyyko Suometa nettisivua tai kirjaa, biografiaa ansioituneista suomalaisista kirjastonhoitajista?

Kysytty

Löytyyko Suometa nettisivua tai kirjaa, biografiaa ansioituneista suomalaisista kirjastonhoitajista? Sellaisista, jotka toiminnallaan ovat merkittävästi vaikuttaneet suomalaisen kirjastolaitoksen ja informaatiotieteen kehitykseen, avauksiin ja toimintaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ilkka Mäkisen toimittamaa Suomen yleisten kirjastojen historiaa (2009) tutkimalla löytyy kirjastoliikkeen syntyyn vaikuttaneista henkilöistä lyhyet kuvaukset: A. A. Granfelt, William Sippola, Einar Holmberg ja J. A. Kemiläinen, maailmansotien aikana Helle Kannila, myöhemmin Mauno Kanninen ja Mikko Alvar Mäkelä.

Helle Kannilasta löytyy myös Hilkka M. Kaupin elämäkerta Helle Kannilan elämänpuut (1976) sekä artikkeli teoksessa Suomalaisia vaikuttajanaisia (1977)

Kirjastot.fi -sivustolla on myös tietoa Kannilasta https://www.kirjastot.fi/kirjastoala/kirjastohistoria  Kaikessa täytyy olla vähän hulluutta http://www.kaapeli.fi/kannila/index.html

Tieteellisten kirjastojen puolelta voi mainita esimerkiksi useita Kansalliskirjaston ylikirjastonhoitajia kuten  kuten Georg Schauman, Jorma Vallinkoski, Esko Häkli ja Kai Ekholm.Teoksessa Rainer Knapas:Tiedon valtakunnassa: Helsingin yliopiston kirjasto - Kansalliskirjasto 1640-2010 (2012) löytyy lyhyet artikkelit heistä. Turun yliopiston ylikirjastonhoitaja Volter Kilvestä löytyy tietoa Saini Laurikkalan teoksista Volter Kilpi kirjastomiehenä (1948) ja Turun yliopiston kirjasto 1917-1969 (1970).

Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutuksen vaiheista ja niihin vaikuttaneista henkilöistä löytyy artikkeli Tuula Ruhasen ja Marja Sarvilinnan toimittamasta teoksesta Muutoksen tekijät hyvässä seurassa: Suomen tieteellinen kirjastoseura 1970-2010. (2018).

Nykypäivän vaikuttajista sinun kannattaa ehkä ottaa yhteyttä  alan palkintoja jakavaan Suomen kirjastoseuraan ja kysyä mahdollista tietoa palkituista. Hilkka M. Kauppi -palkinto esimerkiksi myönnetään kirjastoalalla tehdystä teosta ja työstä, joka on edistänyt kirjastoalan kehitystä ja tunnetuksi tekemistä sekä avartanut alaan liittyviä näkemyksiä.

http://suomenkirjastoseura.fi/mita-kirjastoseura-tekee/apurahat-palkinnot-ja-ansiomerkit/