Minkä niminen oli maailman ensimmäinen kirjastonhoitaja?

Kysytty

Minkä niminen oli maailman ensimmäinen kirjastonhoitaja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei!

Kirjassa Tiikerinloikka - kirjastot tiedon viidakossa. (toim. Timo Keronen, Pieksämäki 1995) on Eeeva-Maija Tammekannin artikkeli "Neljätuhatvuotisen kirjaston vaiheet". Siinä kerrotaan muun muassa seuraavaa:

"Kirjastojen tyyppisiä instituutioita on ollut vähintään neljäntuhannen vuoden ajan. Ne syntyivät tarpeesta säilyttää oikeudellista, hallinnollista ja uskonnollista aineistoa, joka oli sijoitettu alkuaikoina temppeleihin, palatseihin ja luostareihin. Kansalaisten lukuharrastuksen herättämiseksi ja kansan sivistämiseksi tarkoitettuja kirjastoja ryhdyttiin eri muodoissa perustamaan 1700-luvun lopulta lähtien.

Tieteellisten kirjastojen kirjastonhoitajat olivat aikaisemmin yleensä oppineita, jotka saivat vuosisatojen ajan kirjastonhoidollisen oppinsa työpaikkakoulutuksena. Korkea akateeminen loppututkinto kuului usein kelpoisuusehtoihin ainakin johtotehtävissä."

Ensimmäistä kirjastonhoitajaa ei kukaan pysty nimeämään, mutta Suomessa Turun akatemian kirjastonhoitajana 1760-1770 -luvuilla toimi Henrik Gabriel Porthan, joka oli myös vahva kirjaston kehittäjä.