Otsikko
Mistä saisin tietoa Suomen tai vaikkapa koko maailman KIRJASTOJEN HISTORIASTA?!? ESIM.missä ensimmäinen perustettiin? yms.

Kysytty

Mistä saisin tietoa Suomen tai vaikkapa koko maailman KIRJASTOJEN HISTORIASTA?!?
ESIM.missä ensimmäinen perustettiin? yms.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Heu!

Elektronisen Sukkula-lääninkirjaston sivuilta löydät melko kattavasti tietoja suomalaisten yleisten kirjastojen historiasta: www.uwasa.fi/~sukkula. Sivuilla on linkki osioon Kirjastohistoria.

Lisäksi kannattaa tutustua www.kirjastot.fi -sivuston Kirjastohistoria-osioon. Sen löydät parhaiten www.kirjastot.fi sivuston oman hakemiston kautta. Kannattaa myös tutustua Kansainväliseen kirjan ja kirjastojen historia-tietokantaan osoitteessa http://www.kb.nl/kb/bho/index2.html.

Jos haluat kirjamuotoista aineistoa, esim. Tampereen yliopiston kirjaston Tamcat-tietokannasta (http://tamcat.csc.fi/webvoy.htm) löytyy hakusanalla "kirjastot:historia" tai "library history" kohtalaisen monta teosta, joita voit tilata kaukolainaksi oman lähimmän kirjastosi kautta. Aineisto on sekä suomen- että englanninkielistä.

Vaasan kaupunginkirjaston aineistotieotkannasta löytyivät ainakin seuraavat teokset:

200 VUOTTA LUKUHALUA
HIRN: KANSANKIRJASTOSTA KAUPUNGINKIRJASTOKSI
KIRJASTOJEN VUOSISATA

Ehkä aihetta kannattaisi rajata jotenkin, vaikkapa koskemaan suomalaistenyliesten kirjastojen historiaa? Kovin laajalta vaikuttaa tuollaisena.

Kirjastossa saat myös opastusta itsenäisen tiedonhaun tekemisessä!

terveisin Leena Salminen / Vaasan kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto