Oliko Suomen ensimmäinen kirjasto Erkylän kartanonherran J R Munckin vuonna 1861 perustama Hausjärven kirjasto?

Kysytty

Oliko Suomen ensimmäinen kirjasto Erkylän kartanonherran J R Munckin vuonna 1861 perustama Hausjärven kirjasto?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen ensimmäisenä yleisenä kirjastona pidetään Vaasan Luku-kirjastoa, joka perustettiin 1794 Vaasan Luku-seuran osakkaiden toimesta. Lukuseurojen ohella Suomeen levisi myös kansankirjastoaatteita, joiden tarkoituksena oli perustaa kirjastoja maalaisväestön käyttöön. Ensimmäisenä kansankirjastona pidetään Anjalan Regina-koulun yhteyteen n. v. 1804 perustettua Regina-koulun kirjastoa. Viipurilainen kauppapalvelija Juho Pynninen perusti v. 1845 Viipuriin kansankirjaston.

Erkylän kartanon omistaja vapaaherra J.R. Munck perusti Suomen ensimmäisen suomenkielisen kansakoulun ns. Eskon koulun v. 1857. J.R. Munck pani myös alulle seudun ensimmäisen lainakirjaston lahjoittamalla Eskon koululle v. 1861 171 teosta, joita kyläläisetkin saattoivat lainata. Lopelle oli perustettu jo v. 1852 kirkon yhteydessä toiminut kirjasto.

Aiheesta mm.: Karjalainen, Marjaana: Kansankirjastojen kehitys Suomessa vuosina 1802-1906, Keskitalo, Oiva: Hausjärven historia, Penttilä, Kalevi: Riihimäen kirjaston historiaa, Riihimäen kirjaston vaiheita, (www-sivut)

3 ääntä

Kommentit

Regina- koulu Anjalassa 1840-luvulla.