Minkälaista toimistotekniikkaa kirjastoissa oli käytössä 1980-luvun loppupuolella ja 90-alkupuolella? Joko tietokoneet olivat käytössä tai missä muodossa…

Kysytty

Minkälaista toimistotekniikkaa kirjastoissa oli käytössä 1980-luvun loppupuolella ja 90-alkupuolella? Joko tietokoneet olivat käytössä tai missä muodossa kirjastot saivat kustantajien julkaisutietoja? Millaisella tekniikalla käsiteltii lainauksia ja asiakkaiden lainaustietoja? Ja mistä saa asiasta lisätietoa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tietotekniikka oli käytössä kirjastossa 1980-luvun loppupuolella, kun puolivälissä 80-lukua alkoi atk:n hankinta kirjastoihin. Kirjastot saivat kustantajien tietoja pääasiassa paperimuodossa, erilaiset esitteeta javalintalistat luettiin paperilla. Lainaustietoja käsiteltiin 1980-luvulla tietotekniikan avulla, kun oli reikäkortit ja optisesti luettavat eräpäiväliput.- Kysymyksiisi löytyy lisätietoja mm. näistä kirjoista: Kirjastot ja atk (1986), Suomen yleisten kirjastojen historia (2009), Laakso: Kansanvalistajasta kansalaisten olohuoneeksi(2010), Pappien harrastuksesta moderniksi kirjastoksi: Rovanniemen kirjasto 150 vuotta(2010), Kaisa Sinikaran artikkeli Kirjastot ja verkko kirjassa Kirjasto 2010.