Tarvitsen tietoa suomen kirjastolaitoksesta ja sen historiasta.

Kysytty

Tarvitsen tietoa suomen kirjastolaitoksesta ja sen historiasta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjaston kokoelmista voi hakea kirjaston historiasta valitsemalla hakuehdoiksi asiasanat kirjastot ja historia. Yleisten kirjastojen historiaa koskevia teoksia ovat esim.:
Kirjastojen vuosisata : yleiset kirjastot Suomessa 1900-luvulla, 1999
Vatanen, Pirjo : Sääty-yhteiskunnan kirjastosta kansalaisyhteiskunnan kirjastoksi : yleisten kirjastojemme murroskausi 1890-luvulta 1920-luvulle, 2002
Karjalainen, Marjaana : Kansankirjastojen kehitys Suomessa vuosina 1802-1906, 1977
Pynnisen perintö : kirjastoliikkeemme varhaishistoriaa, 1946

Teoksessa Joukkoviestintä Suomessa (1994) on lyhyt esitys kirjastolaitoksesta ja siinä Pertti Vakkari tarkoittaa kirjastolaitoksella yleisiä kirjastoja. Tilastotiedot ovat vuodelta 1991. Uusinta tietoa, mm. tilastoja löytyy Suomen yleisten kirjastojen tilastot -tietokannasta, http://tilastot.kirjastot.fi/.

Yksittäisten kirjastojen historiasta löytyy tietoa kirjastojen kotisivuilta. Yleisten kirjastojen verkkopalvelujen sivulta http://www.kirjastot.fi/ löytyy linkkejä kirjastohistoriaan valikosta Kirjastoala -> Kirjastohistoria.