Löysin internetin välityksellä hyvin vähän tietoa Hämeenlinnan kirjaston historiasta - vain yhden kirjan; Korkama Erkki, Hämeenlinnan kaupunginkirjasto 1861…

Kysytty

Löysin internetin välityksellä hyvin vähän tietoa Hämeenlinnan kirjaston historiasta - vain yhden kirjan; Korkama Erkki, Hämeenlinnan kaupunginkirjasto 1861-1961. Myöskään haku Arvista ei tuonut tulosta. Onko teillä tiedossanne muita lähteitä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Erkki Korkaman kirja on todellakin ainoa varsinainen painettu historiikki Hämeenlinnan kaupunginkirjastosta. Lisäksi kirjaston kotiseutukokoelmassa on Soini Mujon käsikirjoitus Piirteitä Hämeenlinnan kaupunginkirjaston vaiheista (1937). Teoksessa Ryssänkirkosta tieteen temppeliksi : Tampereen yliopiston täydennyskoulutusta Hämeenlinnassa 10 vuoden ajan kerrotaan lyhyesti vanhasta kirjastotalosta, jossa kaupunginkirjasto toimi vuosina 1924-1983. Kotiseutukokoelmassa on myös muutamia opinnäyte- ja projektitöitä, joissa on käsitelty Hämeenlinnan kirjastoa ja sen palveluita eri näkökulmista. Kaikki nämä saat Web-Origon (http://hameenlinna.kirjas.to/) tarkennetussa haussa esille kirjoittamalla asiasana-kenttään hakusanaksi Hämeenlinnan kaupunginkirjasto.
Kirjaston vanhempaa historiaa on esitelty myös Hämeenlinnan kaupunginkirjaston digipankissa Lydiassa, ks. http://www.hameenlinna.fi/kirjasto/lydia/yhteiset_asiat/kirjasto . Lydiassa on myös digitoituna kirjaston kaksi 1910-luvun kirjaluetteloa.
Arvi-artikkeliviitetietokannassa osoitteessa http://arvi.kirjas.to/ on yli 150 Hämeenlinnan kaupunginkirjastoa käsittelevää artikkeliviitettä. Arvi-tietokannassa kattavimman haun teet kirjoittamalla tarkennetussa haussa asiasana-kenttään hakusanaksi Hämeenlinnan kaupunginkirjasto. Arvi-tietokannan artikkelit ovat vuosilta 1923-2008, ja ne ovat luettavissa Hämeenlinnan pääkirjaston kotiseutukokoelmassa.