Haluaisin tietää Top 20 suosituimmat lastenkirjat. Jos mahdollista, koko Suomen tilanne kiinnostaa, mutta jos tätä tietoa ei ole, riittää vain teidän…

Kysytty

Hei, haluaisin tietää Top 20 suosituimmat lastenkirjat. Jos mahdollista, koko Suomen tilanne kiinnostaa, mutta jos tätä tietoa ei ole, riittää vain teidän kirjastonne tilanne.

Kiitos!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valtakunnallista tilastoa kirjastojen halutuimmista lastenkirjoista ei valitettavasti ole tehty. Helsingin kaupunginkirjastolla tehdään aika ajoin halutuimmat nimekkeet -tilastoa, viimeisin on tehty 18.7. http://www.lib.hel.fi/Page/23877b06-5844-41d0-bac5-c53cc0a1df7d.aspx

Tilasto perustuu varausten määrään. Lastenkirjoja ei ole listattu erikseen, eikä niitä näytä paljonkaan kaunokirjallisuuden varatuimpien nimekkeiden joukossa olevan.

Eli etsimääsi tämän hetken suosituimpien lastenkirjojen Top 20 -listausta kirjastojen kohdalta on mahdotonta antaa.

Suomalaisen kirjakaupan sivuilta sen sijaan löytyy tämän hetken myydyimpien lastenkirjojen Top 10:
http://www.suomalainenkirjakauppa.fi/Ajankohtaista/TOP10t/tabid/278/Def…

Tämä listaus on todennäköisesti myös aika lähellä sitä, mitä lastenkirjoja kirjastoista tällä hetkellä eniten lainataan.