Mistä löytäisin tietoa, etenkin tilastoja, kirjastoissa pidetyistä taidenäyttelyistä ja taidelainauksesta?

Kysytty

Hei,
mistä löytäisin tietoa, etenkin tilastoja, kirjastoissa pidetyistä taidenäyttelyistä ja taidelainauksesta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yleisten kirjastojen tilastot löytyvät kirjastot.fi-sivuilta: http://tilastot.kirjastot.fi/index.php?lang=fi Sitä kautta löytyy tilastoja kuntien kirjastojen näyttelyistä (myös muut kuin taidenäyttelyt). Alla linkki tilastoon, josta löytyvät pääkaupunkiseudun kaupunginkirjastojen tilastot vuodelta 2015, joka on uusin tilastoitu vuosi. Otsikon Kirjaston tapahtumat ja käyttäjäkoulutus alta löytyvät näyttelyt. Voit muuttaa hakua ja hakea haluamiasi kuntia tarpeen mukaan:

http://tilastot.kirjastot.fi/?orgs=2%2C73%2C191%2C400%2C409&years=2015

Taidelainaamoja ei ole tilastoitu. Ne eivät ole kirjastojen omaa toimintaa, vaan yleensä jonkin taiteilijaseuran pitämiä, ja kirjaston tiloissa toimivia. Ainakin Helsingissä, Espoossa, Raumalla ja Mänttä-Vilppulassa on taidelainaamo kirjaston yhteydessä.