Otsikko
Haluaisin opiskella ruotsia pelaamalla. Osaisitteko suositella hyvää peliä joka ei maksa mitään tai saisi kerta maksulla ja jossa opetuskieli olisi suomi?

Kysytty

Hei!

Haluaisin opiskella ruotsia pelaamalla. Osaisitteko suositella hyvää peliä joka ei maksa mitään tai saisi kerta maksulla ja jossa opetuskieli olisi suomi?

Vastaus

Vastattu

Useimmat löytämämme ilmaiset oppimispelit on valitettavasti suunniteltu englannin kielen käyttäjille, jotka tahtovat oppia ruotsia. Jos tahdot opiskella ruotsin kieltä suomeksi, ovat etenkin ilmaiset vaihtoehdot rajalliset ja sovellusten sisältö rajoittuu lähinnä sanaston opetteluun muistikorttien avulla. Tässä joitakin löytämiämme vaihtoehtoja:

Quizlet: Sovellus itsessään on englanninkielinen, mutta voit etsiä sovelluksesta suomi-ruotsi oppimateriaaleja, joita on melko paljon. Quizletistä löytyvät oppimateriaalit ovat muiden sovelluksen käyttäjien lisäämiä ns. muistikortteja (flash cardeja), joiden toisella puolella on sana ja toisella puolella sen käännös tai selitys. Voit joko etsiä sovelluksesta muiden käyttäjien lisäämiä kortteja tai lisätä sovellukseen omia muistikorttisettejäsi, ja harjoitella ruotsin kieltä niiden avulla. Quizlet tarjoaa muutamia erilaisia tapoja opiskella muistikorttien sanoja (esim. yhdistä sanat mahdollisimman nopeasti toisiinsa). Sovellus on ilmainen.

SanomaPro: SanomaProlla on olemassa oma Sanastot-sovellus, jolla voi opiskella SanomaPron oppikirjojen kappaleiden sanastoja. Ruotsin oppikirjojen sanastoa löytyy alakoulutasolta lukiotasolle. Sovelluksessa on tarjolla vain oppikirjojen sanastot, joita voi opiskella samoin tavoin kuin Quizletissa, eli muistikorttien avulla. Esimerkiksi kielioppia tai muita tehtäviä sovelluksessa ei ole. Sovellus on ilmainen ja suomenkielinen.

LinGo Play: Sisältää erilaisia harjoituksia ruotsin kielestä. Ilmaisessa versiossa saat kuitenkin käyttöösi vain muistikortit, maksullisessa versiossa on mahdollista käyttää enemmän erilaisia harjoitusmahdollisuuksia. Toimii sekä älypuhelimessa että tietokoneella.

Kertamaksulla toimivia sovelluksia emme valitettavasti onnistuneet löytämään. Tässä kuitenkin vielä muutama sovellus, joissa voi opiskella ruotsin kieltä suomeksi, ja joissa on ilmainen kokeilu tai jotka ovat osittain ilmaisia:

WordDive: Sovellusta voi kokeilla ilmaiseksi viikon ajan, jonka jälkeen siitä maksetaan kuukausittain.

Mondly: Sovellus on aluksi ilmainen, jonka jälkeen siitä maksetaan kuukausittain.

Drops: Toimii ilmaiseksi 5 minuuttia päivässä. Jos sovellusta haluaa käyttää tätä enemmän, se maksaa.